Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Ojcowie Kościoła i święta Klara. Czterej ojcowie kościoła, Ambroży, Hieronim, Augustyn i Grzegorz oraz święta Klara trzymająca Eucharystię ukazani pod girlandą kwiatową; po bokach kolumny, stan II/II. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Audran, Jean (1667-1756) wydawca; 1706-1756 papier czerpany, miedzioryt, odbitka obcięta | Herkules dźwigający słupy gadytańskie. Herkules w lwiej skórze, kroczący w lewo, niosący dwie kolumny; w tle po prawej heros z dzikiem erymantejskim; za nim pejzaż z okrętem po prawej i dwoma stojącymi kolumnami po lewej stronie; z cyklu: "Prace Herkulesa". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1550 papier żeberkowy, miedzioryt | Wskrzeszenie Łazarza. Po lewej Chrystus stojący wśród zadziwionych świadków; po prawej Łazarza powstający z grobu; scena wśród skał; w tle widok miasta; stan I/II. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1642 papier żeberkowy rozstaw żeber: 25 mm, akwaforta siarkowanie, sucha igła, odcisk płyty o zaokrąglonych narożnikach; papier z fragmentem filigr.: korona tarczy lilii strasburskiej; verso w owalu sangwinowy portret (Kok). | Zeus i Leda. Naga Leda na draperii na brzegu jeziora w akcie miłosnym z Zeusem pod postacią łabędzia. Boucher, François (1703-1770) autor pierwowzoru; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) rytownik; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, sposób kredkowy w tonie sangwiny |
Emanuel Sueyro. Portret; mężczyzna przedstawiony do kolan, zwrócony 3/4 w lewo; w zbroi, z szablą; prawą rękę trzyma na książce leżącej na stoliku. Jode, Pieter de I (1570/74-1634) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1624 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona na kartę z montażem | Johann Wenzel von Gallas . Portret; popiersie mężczyzny 3/4 w lewo, w owalu; z długimi włosami opadającymi na plecy i w zbroi; poniżej inskrypcja rozdzielona herbem. Smith, John (1652/54-1742/43) rytownik; Kneller, Godfrey (1646-1723) autor pierwowzoru; I poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, mezzotinta, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Jean-Baptiste Coignard. Portret; mężczyzna siedzący w fotelu, ukazany en face, do kolan; w długim płaszczu i kaftanie, w lewej ręce trzyma rękawiczkę; poniżej inskrypcja rozdzielona tarczą herbową podtrzymywaną przez dwa psy. Petit, Gilles Edme (1694-1760) rytownik; Pesne, Antoine (1683-1757) autor pierwowzoru; 1732 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | |
Opłakiwanie Chrystusa. Maria podtrzymująca ciało Jezusa, przed którym, z lewej strony klęczy Maria Magdalena i całuje jego dłoń, za nią stoi Józef z Arymatei, trzymający całun. Lauwers, Nicolaes (1600-1652) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1621-1640 papier czerpany, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, odcięte napisy i sygnatury, podklejona papierem | Święta Angela. Święta ukazana en pied, z głową en trois quarts w prawo, w habicie karmelitańskim i koronie, z monstrancją w ręku; obok na stoliku insygnia królewskie; w tle sceny napadu pogan na klasztor oraz świętej na pustkowiu. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, ubytki na krawędziach; d.p. róg: brak | ||
Claude Perrault. Portret; popiersie mężczyzny prawym profilem, z głową 3/4 w prawo, w owalnej ramie z herbem u dołu; poniżej, na cokole inskrypcja. Edelinck, Gerard (1640-1707) rytownik; Vercelin (czynny ok. 1669) autor pierwowzoru; 1660-1707 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Diana odkrywająca brzemienność Kallisto. Artemida z grupą nagich nimf nad sadzawką, wskazująca na wystraszoną Kallisto, leżącą na ziemi; w tle pejzaż z kaskadą. Vecellio, Tiziano (1488-1576) autor pierwowzoru; Pool, Mattys (1670-1732) rytownik; Pool, Mattys (1670-1732) wydawca; po 1700 ? papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Ostatnia Wieczerza. Chrystus za stołem, błogosławiący trzymany w ręku chleb; wokół apostołowie siedzący w dwóch grupach; na pierwszym planie apostoł nalewający wino oraz pies atakujący kota; scena na tle absydy z posągami w niszach; po bokach podpięta kotara. Anonim rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; Diepenbeek, Abraham van (1596-1675) ? autor kompozycji; XVII/XVIII w. papier, akwaforta, odbitka obcięta | |
Jezus spotyka Matkę. Jezus, wspomagany przez Szymona z Cyreny, niesie krzyż; Chrystus zwraca się w stronę ocierającej łzy Marii oraz klęczącej kobiety; na drugim planie dwaj dostojnicy wyjeżdżający konno z bramy miejskiej; w tle żołnierze prowadzący dwóch łotrów na Golgotę. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; Galle, Joannes (1600-1676) wydawca; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta | |||
Dzieciątko Jezus wchodzące do serca. Kompozycja alegoryczna. Dzieciątko Jezus trzymające w rękach krzyż z proporcem, na którym Arma Christi; Jezus stoi przed sercem, w którym uchylone drzwi ze stojącą za nimi postacią kobiecą. Regnard, Valérien (czynny ok. 1630-ok.1650) rytownik; I poł. XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; zatarcia płyty | Tommaso Francesco di Savoia. Portret; popiersie mężczyzny w zbroi, en face, w owalnej ramie z liści laurowych; dookoła girlandy owocowe; poniżej inskrypcja. Louys, Jacob (1595-1673?) rysownik; Soutman, Pieter (1580-1657) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; Soutman, Pieter (1580-1657) wydawca; ok. 1650 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Śmierć i biskup. Śmierć w postaci szkieletu, unosząca klepsydrę i prowadząca biskupa; obok postaci i za nimi owce; na dalszym planie, po lewej, pasterz; w tle pejzaż; siódma rycina z cyklu: "Potęga śmierci". Holbein d. J., Hans (1497/8-1543) autor pierwowzoru; Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1541 papier żeberkowy, miedzioryt | |||
Personifikacja Ziemi. Pejzaż z boginią na rydwanie w towarzystwie trzech postaci; wokół amorki i putta wykonujące czynności związane z rolnictwem; kompozycja w tondzie. Beauvais, Nicolas (1687-1763) rytownik; Albani, Francesco (1578-1660) autor pierwowzoru; XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Diana zamieniająca Akteona w jelenia. Półnaga bogini i grupa nimf w kąpieli w sadzawce przed grotą, oraz uciekający w tle Akteon, pod postacią jelenia, atakowany przez psy. Levasseur, Jean Charles (1734-1816) rytownik; Troy, François de (1645-1730) autor pierwowzoru; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | ||
Jean-François Lallouette. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, prawie en face, w owalnej ramie; w prawej ręce, opartej o ramę trzyma zwój papieru; na kartuszu i cokole poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; po 1728 papier, montaż królewski, akwaforta, rylec, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Jeden z Ojców lub Doktorów Kościoła. Śiedzący święty zwrócony w prawą stronę, ubrany w strój biskupi; piszący w księdze opartej na kolanach; po prawej stronie mitra i pastorał. Stella, Jacques (1596-1657) ? drzeworytnik; I poł. XVII w. papier żeberkowy barwiony w masie, szaro-niebieski, światła bielą, drzeworyt | Ostatnia Wieczerza. Jezus Chrystus ukazany w centrum kompozycji, w otoczeniu apostołów, siedzący za stołem; stan I/II. Soutman, Peter (1580-1657) rytownik-wydawca; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; da Vinci, Leonardo (1452-1519) autor pierwowzoru; przed 1657 papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka z dwóch płyt, sklejona po środku | ||
Diana w kąpieli. Naga bogini siedząca na brzegu rzeki ze stopami w wodzie, na tle pejzażu leśnego ze światynią po prawej i sceną polowania po lewej. Maratta, Carlo (1625-1713) autor pierwowzoru; Desplaces, Louis (1682-1739) rytownik; Desplaces, Louis (1682-1739) wydawca; 1700-1739 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Ostatnia Wieczerza. Chrystus za stołem, błogosławiący trzymany w ręku chleb; wokół apostołowie siedzący w dwóch grupach; na pierwszym planie apostoł nalewający wino oraz pies atakujący kota; scena na tle ściany z dwoma oknami; nad stołem lampa. Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; Diepenbeek, Abraham van (1596-1675) ? autor kompozycji; Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; po lewej stronie: dwie plisy; zaplamienia | Trójca Święta i zbawiona dusza. Trójca Święta otoczona aniołami z arma Christi; poniżej siedząca Maria ze złożonymi dłońmi, na pierwszym planie święci i w lewym dolnym rogu święty Piotr oraz nagi(?) mężczyzna stojący ze złożonymi dłońmi. Weiditz, Hans (ok. 1500 - ok. 1536) drzeworytnik; Egenolph, Christian (1502 - 1555) ? wydawca; 1558 ? papier żeberkowy, drzeworyt, odbitka obcięta; verso: Tron Łaski | |
Święty Andrzej. Święty ukazany do pasa, lewym bokiem, spoglądający przez lewe ramię; prawą ręką przytrzymuje krzyż; przed nim na pulpicie księga. Buesinck, Ludwig (1590-1630) drzeworytnik; Lallemand, Georges (ok. 1580-ok. 1640) autor pierwowzoru; ok. 1625 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków, odbitka podklejona bibułą; niewielkie ubytki: u góry po środku i przy prawej krawędzi po środku | Mężczyzna w kapeluszu z szerokim rondem. Odwrócona kopia akwaforty Rembrandta; popiersie 3/4 w lewo, głowa prawie en face. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Cumano, Costantino (ok. 1760-1803) rysownik-rytownik; 1790-1792 papier żeberkowy cienki, rozstaw żeber: 21-22 mm, akwaforta, kompozycja w liniach kadrujących marginesu | Ofiarowanie Jezusa w świątyni. Kapłan Symeon trzyma w ramionach Dzieciątko Jezus; obok stoją Maria i prorokini Anna oraz klęczy Jósef z dwoma gołąbkami. Ragot, François (ur. przed 1638-1670) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Pontius, Paul (1603-1658) rytownik pośredni; Ragot, François (ur. przed 1638-1670) wydawca; przed 1670 papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na podkładkę | |
Gideon Ernst von Loudon. Portret; mężczyzna w kosztownym stroju, ukazany do połowy uda, 3/4 w lewo, w pejzażu; w lewej ręce trzyma regiment, prawą przytrzymuje mapę; po lewej stronie drzewo; poniżej inskrypcja rozdzielona herbem. Fiesinger, Franz Gabriel (1723-1807) rytownik; Steiner, Johann Nepomuk (1725-1793) autor pierwowzoru; II poł. XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Święta Maria Magdalena. Święta w jaskini, ukazana w półpostaci ze złożonymi na piersi rękoma, wpatruje się w stojący przed nią krucyfiks; obok czaszka, naczynie na wonności oraz otwarta księga. Goltzius, Hendrick (1558-1617) autor kompozycji; Matham, Jacob (1571-1631) rytownik; ok. 1590 papier, akwaforta, miedzioryt | ||
Pejzaż z kobietą niosącą dzban na głowie. Widok rozległej równiny; na pierwszym planie po lewej stronie kobieta dojąca krowy i mężczyzna na koniu, po prawej stronie kobieta z dzbanem na głowie i grajek leżący pod drzewem, stan IV/V. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Hendricx, Gillis (1640-1677) wydawca; 1635-1659 papier żeberkowy kontramarka filigr.: IV lub VI, miedzioryt, odbitka obcięta | |||
Toaleta Wenus. Półnaga bogini siedząca przed lustrem podtrzymywanym przez parę puttów, trzeci układający jej włosy; obok para gołębi. Huet, Jean Baptiste (1745-1811) autor pierwowzoru; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) rytownik; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, akwatinta barwna | Amor pomagający Hermesowi w budowie liry. Siedzący Hermes naciągający struny liry podtrzymywanej przez Amora; w tle pejzaż. Bartolozzi, Francesco (1725-1815) rytownik; Cipriani, Giovanni Battista (1727 - 1785) autor pierwowzoru; Hinton, John (czynny 1739-1781) wydawca; przed 1781 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta w tonie sepii, rylec | Młody Jezus jako Salvator Mundi. Jezus w wieku młodzieńczym, wznoszący prawą rękę, z oczami skierowanymi ku górze, lewą dłonią podtrzymujący kulę zwieńczoną krzyżykiem; Jezus stoi na szkielecie i skrzydlatym smoku, w którego paszczę aniołki wbijają drzewce krzyża. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; ślady poprzecznego złożenia; d.p.: naddarcie; g.: ubytek, zaplamienie | |
Alvar Bazan. Portret; mężczyzna w ujęciu do pasa, zwrócony lekko w lewo; w zbroi, prawę ręką przytrzymuje hełm; w tle kolumna; poniżej inskrypcja; stan V/V. Pontius, Paul (1603-1658) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; II ćw. XVII w. papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Trójca Święta . Chrystus z krzyżem i Bóg Ojciec z berłem zasiadający na obłokach, pomiędzy nimi glob ziemski; powyżej gołębica Ducha Świętego i uskrzydlone główki anielskie; poniżej górzysty krajobraz nad wodą. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; plisa; g.: niewielki ślad zawilgocenia |