Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Diana odkrywająca brzemienność Kallisto. Artemida z grupą nagich nimf nad sadzawką, wskazująca na wystraszoną Kallisto, leżącą na ziemi; w tle pejzaż z kaskadą. Vecellio, Tiziano (1488-1576) autor pierwowzoru; Pool, Mattys (1670-1732) rytownik; Pool, Mattys (1670-1732) wydawca; po 1700 ? papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | |||
Gotfried Heinrich Graf von Paperiheim. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawo; w zbroi z szerokim kołnierzem i Orderem Złotego Runa na piersi, regimentem w prawej ręce i lewą wspartą na hełmie; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) rytownik pośredni; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; XVII w. papier, montaż królewski, technika punktowana, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż; pod kompozcją doklejony niewielki fragment innej odbitki tej samej kompozycji (nieco jaśniejszej), zawierający inskrypcję niewieleki wycinej dolnej części kompozycji (12 x 112 mm) | |||
Święta Cecylia. Postać stojącej świętej, z palmą męczeństwa i z nutami w dłoniach ukazana we wnętrzu, po lewej stojący portatyw, po prawej putto. Domenichino (1581 lub 1589-1641) autor pierwowzoru; Sharp, William (1749-1824) rytownik; Sharp, William (1749-1824) wydawca; 1673 papier żeberkowy, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Porwanie Europy. Europa niesiona przez byka na grzbiecie poprzez wody morskie, w otoczeniu amorków, płynących na delfinie; w oddali na brzegu rozpaczające kobiety, na tle zachodzącego słońca oraz orzeł wśród chmur. Cosway, Richard (1742-1821) autor pierwowzoru; Smith, John Raphael (1752-1812) rytownik; Boydell, John (1719-1804) wydawca; 1776 papier żeberkowy, montaż królewski, mezzotinta, rylec | Święta Dorota. Popiersie z głową zwróconą w prawo, w prawej dłoni palma męczeństwa i róże, w lewej owoce. Galle, Cornelis I (1576-1650) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; Galle, Cornelis I (1576-1650) wydawca; 1600-1650 papier, montaż, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na montaż | Zmartwychwstanie. Zmartwychwstały Chrystus unoszący się nad otwartym grobem, którego pokrywę przytrzymuje anioł; wokół grupa budzących się żołnierzy; kompozycja w profilowanej ramie zamkniętej od góry łukiem. Falcone, Bernardo (czynny 1659-1694) rytownik; II poł. XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; zaplamienia; zabrudzenia | |
Ostatnia Wieczerza . Z prawej strony stołu siedzi Chrystus, błogosławiący trzymany w ręku chleb; wokół stołu apostołowie; powyżej dwie lampy o trzech płomieniach; w tle biforium; w prawym dolnym rogu pies z kością. Anonim rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec ?, odbitka obcięta; zaplamienia | Obrzezanie. Scena obrzezania po prawej, po lewej modląca się Maria; dookoła przyglądający się ludzie; skrajnie po lewej drabina; stan III(IV)/IV(V). Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1654 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm, akwaforta siarkowanie?, odbitka obcięta wokół odcisku płyty; odbitka w poprzek głównych żeber papieru. | Titus Manlius Torquatus nakazujący egzekucję swojego syna. Manlius stojący po prawej przed grupą żołnierzy, z ręką na głowie mężczyzny, która znajduje się pod gilotyną; w tle po lewej pejzaż z innymi żołnierzami. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1553 papier żeberkowy, miedzioryt | Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny. Maria z Dzieciątkiem na chmurze, po lewej święta Katarzyna z leżącym obok mieczem i fragmentem koła, w tle portyk świątynny. Poilly I, François de (1623-1693) wydawca; Cortona, Pietro da (1597-1669) autor pierwowzoru; 1650-1693 papier żeberkowy, montaż, miedzioryt |
Diana zamieniająca Akteona w jelenia. Półnaga bogini i grupa nimf w kąpieli w sadzawce przed grotą, oraz uciekający w tle Akteon, pod postacią jelenia, atakowany przez psy. Levasseur, Jean Charles (1734-1816) rytownik; Troy, François de (1645-1730) autor pierwowzoru; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Chrystus i święci. Zmartwychwstały Chrystus stojący na obłoku; poniżej, po obu stronach święci: Piotr, Szczepan, Katarzyna Aleksandryjska, Marcin (lewa); Paweł, Wawrzyniec, Anna i mała Maria, Jan Chrzciciel (prawa); karta tytułowa "Manuale, continens in festa sanctorum". Hafner, Melchior (1660-1704) rytownik; 1683 papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta | András Hadik . Portret; popiersie mężczyzny z głową zwróconą 3/4 w prawo, w owalnej ramie na cokole z inskrypcją; przed cokołem panoplia. Balzer, Johann Heinrich (1736-1799) rytownik; Balzer, Johann Heinrich (1736-1799) wydawca; II poł. XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Ofiara Abrahama. Abraham ukazany plecami, z nożem w uniesionej prawej ręce, którą zamachuje się na klęczącego na ołtarzu Izaaka; stan I/II. Anonim szkoła włoska drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) prawdopodobnie autor pierwowzoru; II poł. XVI w. papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: piaskowożółtego i czarnego |
Jean de La Quintinie. Portret; popiersie mężczyzny prawym profilem, z głową 3/4 w prawo, w owalnej ramie z inskrypcją w otoku; poniżej kartusz z inskrypcją. Vermeulen, Cornelis (1644-1708/09) rytownik; Mare, Florent Richart de la autor pierwowzoru; 1655-1709 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Marcus Curtius Dentatus
. Na pierwszym planie Marek Kurcjusz w zbroi, z mieczem i tarczą, na koniu, wskakujący w otchłań, z której wydobywa się dym; w tle fragment miasta i przyglądający się mężczyźni; z cyklu: „Rzymscy bohaterowie”. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1535-1537 papier żeberkowy, miedzioryt | ||
Diana w kąpieli. Naga bogini siedząca na brzegu rzeki ze stopami w wodzie, na tle pejzażu leśnego ze światynią po prawej i sceną polowania po lewej. Maratta, Carlo (1625-1713) autor pierwowzoru; Desplaces, Louis (1682-1739) rytownik; Desplaces, Louis (1682-1739) wydawca; 1700-1739 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | |||
Święty Jan Chrzciciel. Święty en pied, odziany w zarzuconą na ramiona szatę, trzymający w prawej dłoni długi krzyż z banderolą; zwracający się do stojącego u jego nóg baranka, jednocześnie wskazując lewą ręką przed siebie. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; naddarcia; przybrudzenia | Święta Cecylia, ekstaza. Święta z portatywem w dłoniach, z oczami wzniesionymi ku górze i instrumentami muzycznymi u stóp w otoczeniu świętych; kopia obrazu Rafaela. Raffaello, Santi (1483-1520) autor pierwowzoru; Pisarri, Carlo Antonio (czynny 1720-1747) rytownik; 1735-1780 papier żeberkowy, montaż, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Stojący Apostoł. Młody mężczyzna ukazany w całej postaci en face, ubrany w szatę do kolan, z rękami na brzuchu. Rupprecht, Friedriech Karl (1779-1831) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; Zanetti, Antonio Maria I (1680-1757) rytownik pośredni; 1819 papier czerpany, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków | |||
Sybilla z księgą na kolanach. Siedząca Sybilla, zwrócona w prawą stronę, z głową en face, z prawą nogą założoną na lewą; na kolanach trzyma księgę, w lewej ręce gałązkę. Stella, Jacques (1596-1657) ? drzeworytnik; I poł. XVII w. papier żeberkowy barwiony w masie, szaro-niebieski, światła bielą, drzeworyt, ubytek przy prawym brzegu u góry | Paul von Kray. Portret; popiersie mężczyzny zwróconego 3/4 w lewo, w owalu; poniżej wieniec i miecz oraz inskrypcja częściowo rozdzielona herbem. Rahl, Carl Heinrich (1779-1843) rytownik; Kapeller, Josef Anton (1761-1806) autor pierwowzoru; Munck drukarz; Rahl, Carl Heinrich (1779-1843) autor inskrypcji; 1800 papier, montaż na niebieskim kartonie, akwaforta, sposób punktowany | ||
Ludzie postępujący za Chrystusem. Alegoria życia ludzkiego . Anioł wskazuje drogę na szczyt skalistej góry ludziom niosącym krzyże i postępującym za dźwigającym krzyż Chrystusem; wzdłuż ścieżki trzy sceny z Chrystusem oraz Ukrzyżowanie; powyżej tetragram. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta | Cloelia i król Etrusków Lars Porsenna. Siedzący król dowiaduje się od jednego z czterech żołnierzy o ucieczce zakładników; po lewej widok Rzymu z Cloelią i pięcioma innymi zakładnikami na koniach przeprawiającymi się przez Tyber; z cyklu: "Cztery sceny z historii Rzymu". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1536-1537 papier żeberkowy, miedzioryt, późna odbitka, z końca XVI w. (?) (zob. Hollstein) | Upadek pod krzyżem. Chrystus upada pod ciężarem dźwiganego na prawym ramieniu krzyża; obok oprawca w zbroi, który unosi pałkę; po prawej ludzie; w tle zabudowania miejskie. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt | Amor pomagający Hermesowi w budowie liry. Siedzący Hermes naciągający struny liry podtrzymywanej przez Amora; w tle pejzaż. Bartolozzi, Francesco (1725-1815) rytownik; Cipriani, Giovanni Battista (1727 - 1785) autor pierwowzoru; Hinton, John (czynny 1739-1781) wydawca; przed 1781 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta w tonie sepii, rylec |