Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Święta Dorota. Ujęcie pełnopostaciowe; święta z palmą męczeństwa w lewej dłoni, prawą sięga po kwiat z kosza trzymanego przez putta; w tle po prawej scena dekapitacji. Fürst, Paulus (1608-1666) wydawca; Anonim rytownik; 1620-1666 papier, montaż, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Święta Glyceria, święty Laodycjusz. Scena w więzieniu; anioł uwalnia przywiązaną łańcuchami Glycerię (Glicerię); po drugiej stronie klęczący Laodycjusz; w owalu otoczonym przez parę stojących tyłem chłopców trzymających promieniste monogramy MRA oraz powyżej dwa anioły z długimi świecami. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta | Trójca Święta i wszyscy święci. Chrystus i Bóg Ojciec zasiadający na obłokach; powyżej gołębica Ducha Świętego; nieco poniżej z lewej Maria oraz krąg świętych (apostołowie, męczennice); w dolnym pasie święci duchowni, męczennicy i żołnierze. Anonim rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; zazółcenia papieru; ślady zawilgocenia | ||
Święty Jan. Święty Jan ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, patrzący w prawą stronę, lekko za siebie; w prawej ręce trzyma kielich, z którego ulatuje smok. Buesinck, Ludwig (1590-1630) drzeworytnik; Lallemand, Georges (ok. 1580-ok. 1640) autor pierwowzoru; ok. 1625 papier, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków, odbitka podklejona papierem, verso ślady po usuniętym podłożu | Wygnanie z Raju. U góry po prawej anioł z uniesionym do góry mieczem, wypędzający nagich Adama i Ewę; parze towarzyszy śmierć w postaci szkieletu;; trzecia rycina z cyklu: "Potęga śmierci". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; Holbein d. J., Hans (1497/8-1543) autor pierwowzoru; 1541 papier żeberkowy, miedzioryt, górny prawy róg: ubytek (obcięte prawe skrzydło anioła) | ||
Giovanni Lorenzo Bernini. Portret; medal poświęcony Berniniemu; awers: popiersie mężczyzny lewym profilem, obwiedzione inskrypcją; rewers: presonifikacje sztuk obwiedzione inskrypcją. Dolívar, Juan (1641-1701) rytownik; 1674 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Abel François Poisson marquis de Marigny. Portret; popiersie mężczyzny prawym profilem w medalu ujętym u góry kokardą; poniżej inskrypcja. Cochin, Charles Nicolas II (1715-1790) rytownik; Cochin, Charles Nicolas II (1715-1790) rysownik; 1757 papier, montaż królewski, akwaforta, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Sąd Ostateczny. Liczne postaci zmarłych, wychodzące z grobów, kierowane przez aniołow do nieba lub ciągnione przez diabły do ognia; powyżej rzesza świętych z Marią, a ponad nimi Chrystus zasiadający na łuku tęczy. S. D. (XVII w.?) rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcieta; d.: wytarcia płyty | |||
Święty Conon. Święty leży na boku, przywiązany do rydwanu w miejsce konia; stopy mężczyzny zostały przebite gwoździami; w tle obelisk i fragment budowli. Wehrlin, Johann Matthias (1707-1755) ? rytownik; Baumgartner, Johann Wolfgang (1709-1761) autor kompozycji; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, przybrudzenia | Friderici a Teuffenpach. Portret; mężczyzna ukazany do kolan, zwrócony 3/4 w lewo, w owalu z inskrypcją; w zbroi, z regimentem w lewej ręce, z prawą opartą na hełmie; w tle scena batalistyczna; poniżej inskrypcja. Dooms, Johann Caspar (1597-1675) rytownik; Dooms, Johann Caspar (1597-1675) autor dedykacji; 1620 papier, montaż królewski (niepełny, bez ramek miedziorytniczych), miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Herodiada i Salomea z głową świętego Jana Chrzciciela. Dwie kobiety ukazane do pasa, podtrzymujące tacę z odciętą głową świętego Jana Chrziciela. Coriolano, Bartolomeo (ok. 1599-1676?) drzeworytnik; Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; 1631 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków: dwa w tonach brunatnych i czarny, odbitka obcięta, naklejona na podkładkę z papieru żeberkowego | |
Herkules zwalczający Niezgodę. Herkules zamachujący się się maczugą na Niezgodę, którą przydeptuje prawą nogą; ponad nim putto z wieńcem laurowym. Jegher, Christoffel (1596-1652/53) drzeworytnik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) wydawca; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1632-1640 papier żeberkowy, drzeworyt | Thomas Tompion. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, prawym profilem, z głową 3/4 w prawo; z zegarkiem w lewej ręce; poniżej inskrypcja. Smith, John (1652/54-1742/43) rytownik; Kneller, Godfrey (1646-1723) autor pierwowzoru; Smith, John (1652/54-1742/43) wydawca; ok. 1700 papier, montaż królewski, mezzotinta, ruletka ?, rylec, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Link-boy jako Kupidyn. Chłopiec ze skrzydłami w ubogim mieszczańskim stroju, ukazany od bioder, z głową zwróconą 3/4 w lewo, z pochodnią w dłoni, na tle miejskich zabudowań. Dean, John (1754-1798) rytownik; Reynolds, Joshua sir (1723-1792) autor pierwowzoru; Sayer, Robert (1725-1794) wydawca; 1777 papier żeberkowy, montaż królewski, mezzotinta | |
Święta Barbara. Święta ukazana w półpostaci, en trois quarts w prawo; wpatruje się w kielich z hostią unoszący się na chmurze; przed świętą gałazka palmy i miecz, w tle wieża. Balzer, Gregor (1751-1824) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, Papier poprzedzierany, zaplamiony, pofałdowany; d.l. i p. krawędż ubytki | The Cock of the Rock (George Augustus Eliott)
. Portret/karykatura. Popiersie lewym profilem, w mundurze i trikornie nasuniętym na oczy. Rycina kolorowana ręcznie.
Anonim rytownik; Anonim rysownik; 1786 papier żeberkowy, montaż królewski, sposób punktowany, farby wodne ?, Rycina naklejona całą powierzchnią na kartę królewską, marginesy górny i lewy obcięte do krawędzi kompozycji, dolny pod tekstem, prawy obcięty wzdłóż krawędzi kompozycji, a w partii inskrypcji p.d. wokół litery K. P.d. 2 ukośne zmarszczki papieru.
|