Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Ostatnia Wieczerza. Z prawej strony stołu siedzi Chrystus, błogosławiący trzymany w ręku chleb; wokół stołu apostołowie; powyżej dwie lampy o trzech płomieniach; w tle biforium; w prawym dolnym rogu pies z kością. Tscherning, David (1610-1673) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor kompozycji; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; niewielkie zaplamienia | Święta Wilgefortis. Na ołtarzu rozpięta na krzyżu kobieta, w koronie i z zarostem; spogląda na klęczącego przed ołtarzem grajka, któremu zrzuca bucik; w tle, u góry z lewej Trójca Święta otoczona obłokami i główkami anielskimi; scena we wnętrzu kościelnym. Anonim rytownik; XVII/XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, przybrudzenia; zagięcia papieru; l.: naddarcie | ||
Abraham i Izaak. Odwrócona kopia akwaforty Rembrandta; po środku Abraham wskazujący palcem na niebo, zwrócony do Izaaka trzymającego drzewo na opał; dookoła roślinność. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Anonim akwaforcista; po 1645 papier żeberkowy cienki; rozstaw żeber: 28 mm, akwaforta, odbitka w poprzek głównych żeber papieru | Zaślubiny Sary i Tobiasza. Scena we wnętrzu: ojciec Sary podaje Tobiaszowi rękę córki; po lewej anioł, za którym zastawiony stół, po prawej płacząca kobieta. Na zewnątrz dwoje służących oporządzających świnię; z cyklu: "Historia Tobiasza". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1543 papier żeberkowy, miedzioryt, Wczesna odbitka. | Słuch. Wnętrze z siedzącą, przepasaną szatą kobietą, wskazującą na leżące na ziemi instrumenty muzyczne; obok po prawej świnia, na stole książki; po lewej na ścianie lutnia; z cyklu: „Pięć zmysłów”. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1544 papier żeberkowy, miedzioryt, wczesna odbitka (widoczne linie przy inskrypcji u dołu) | |
Afrodyta i Amor. Naga bogini leżąca na brzuchu na draperii na łożu z Kupidynem tulącym się do jej uda. Boucher, François (1703-1770) autor pierwowzoru; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) rytownik; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, sposób kredkowy w tonie sangwiny | Madonna z Dzieciątkiem, świętą Małgorzatą, świętym Benedyktem i niezidentyfikowanym świętym. Maria podająca Dzieciątko świętej Małgorzacie klęczącej po lewej stronie; po prawej stronie święty Benedykt i stojący za nim mężczyzna; stan I/II?. Trento, Antonio da (ok. 1510-ok. 1550) ? drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; II ćw. XVI w. papier czerpany, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: brązowego i czarnego, odbitka naklejona na podkładkę z papieru żeberkowego | ||
Kolędnicy (Wieczór trzech króli w Holandii). Nokturn; grupa kolędników w różnych nakryciach głowy, w prawej części kompozycji jasno oświetlona gwiazda; stan I/III. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; ok. 1651 papier żeberkowy o rozstawie głównych żeber siatki 23 mm; km: NB lub MB, akwaforta, sucha igła miejscami | Lot z córkami. Lot siedzący na posłaniu, wsparty o poduszki, przytrzymuje naczynie, do którego córki nalewają mu wina; stan III/V. Leeuw, Willem van (1603-1665) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Danckerts, Dancker (1634-1666) wydawca; Danckerts, Cornelis II (1664-1717) wydawca; 1660-1717 papier żeberkowy, akwaforta, rylec | Obrzezanie
. Scena we wnętrzu: po lewej Dzieciątko Jezus z trzema kapłanami, dokonującymi obrzezania; w centrum przygladający się Józef i Maria; po prawej czytający mężczyzna, siedzący na bloku kamiennym; z cyklu: "Sceny z życia Chrystusa". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1534-1535 papier żeberkowy, miedzioryt | |
Niesienie krzyża. Chrystus ukazany w półpostaci, z koroną cierniową i sznurem na szyi; Jezus oburącz podtrzymuje leżący na Jego plecach krzyż; kompozycja w stojącym prostokącie, zamkniętym półkoliście kartuszem z chrystogramem XP. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, rycina obcięta; zażółcenia papieru | Młody Jezus z narzędziami Męki. Idący młody Jezus, z głową en trois quarts w lewo, trzymający w prawym ręku koszyk z narzędziami, zaś na lewym ramieniu - krzyż, włócznię i gąbkę na kiju; scena w pejzażu. Huybrechts, Gaspar (1619-1684) ? rytownik; Huybrechts, Gaspar (1619-1684) ? wydawca; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; liczne zaplamienia; d.p.: naddarcie | ||
Artysta (Rembrandt?) rysujący z modela. Na pierwszym planie po lewej artysta wykonujący szkic, przed nim stojąca naga modelka; w tle elementy wyposażenia pracowni: sztaluga, popiersie; stan II/III?. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1639-1648 papier żeberkowy rozstaw żeber: 29 mm, akwaforta, sucha igła, rylec | Artemisia pijąca prochy swojego męża. Po prawej siedząca Artemisia, u jej stóp tarcza, zbroja i miecz, obok służąca wsypująca prochy do kielicha; za oknem, po prawej widoczne mauzoleum i Artemisia paląca ciało męża, króla Mausolusa, na stosie. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1539 papier żeberkowy, miedzioryt | ||
Święta Maria Egipcjanka. Święta w półpostaci, en trois quarts, ze złożonymi dłońmi; postać świętej otoczona koroną cierniową, w którą wplecione księgi, rózgi, dyscyplina, czaszka i krzyż; poniżej scena przyniesienia świętej komunii przez pustelnika Zozyma. Anonim rytownik; XVIII w. papier, akwaforta, miedzioryt | Alberto di Walstein. Portret; popiersie mężczyzny zwróconego 3/4 w lewo, w ośmiobocznej ramie; w kosztownym stroju z szerokim koronkowym kołnierzem i Orderem Złotego Runa na piersi; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Chrystus i Samarytanka. Anonimowa kopia odwrócona akwaforty Rembrandta; na pierwszym planie Jezus i Samarytanka przy studni, za nimi ruiny; w tle po prawej grupa osób i pejzaż. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Anonim akwaforcista; po 1634 papier żeberkowy rozstaw żeber: 25 mm, akwaforta | Święty Jan Ewangelista. W półpostaci, z głową pochyloną na prawe ramię, trzymający w ręku kielich z wężem, z drugą dłonią uniesioną w geście błogosławieństwa; powyżej fragment nadwieszonej kotary. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; delikatne zaplamienia | Święta Angela. Święta ukazana en pied, z głową en trois quarts w prawo, w habicie karmelitańskim i koronie, z monstrancją w ręku; obok na stoliku insygnia królewskie; w tle sceny napadu pogan na klasztor oraz świętej na pustkowiu. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, ubytki na krawędziach; d.p. róg: brak | |
Afrodyta i koncert puttów. Siedząca półnaga bogini podtrzymywana przez frunącego Amora z pochodnią oraz Anterosa słuchająca muzyki grupy puttów z motylimi skrzydłami zgromadzonych przy fontannie; kompozycja w owalu. Cipriani, Giovanni Battista (1727-1785) autor pierwowzoru; Bartolozzi, Francesco (1725-1815) rytownik; Hinton, John (czynny 1739-1781) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Zwiastowanie. Po prawej stronie Maria siedzaca przy stole, powyżej baldachim; z lewej strony Archanioł Gabriel z lilią, nad nim gołębica Ducha Świętego w obłokach. Zanetti, Antonio Maria I (1680-1757) drzeworytnik; I poł. XVIII w. papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków, odbitka podklejona bibułą | ||
Święty Jan Ewangelista na Patmos. Siedzący święty, trzymający w lewej dłoni pióro, prawą na otwartej księdze, leżącej przed nim; Jan zwraca się ku widocznej w lewym górnym rogu Niewieście Apokaliptycznej; za świętym orzeł z kałamarzem; z przodu wąż w kielichu; poniżej kartusz herbowy. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta; z dwóch płyt | Achilles dokonujący zemsty na Hektorze. Achilles na rydwanie ciągniętym przez parę koni, za którym przywiązane zwłoki Hektora, leżące na ziemi; obok Achillesa Fama; w tle mury Troi z rozpaczającymi Trojanami oraz greckie okręty. Testa, Pietro (1607 lub 1612-1650) rytownik; ok. 1648 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, sucha igła | Trójca Święta i wszyscy święci. Chrystus i Bóg Ojciec zasiadający na obłokach; powyżej gołębica Ducha Świętego; nieco poniżej z lewej Maria oraz krąg świętych (apostołowie, męczennice); w dolnym pasie święci duchowni, męczennicy i żołnierze. Anonim rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | |
Dotyk
. Wnętrze z siedzącą, zwróconą profilem w prawo, przepasaną szatą, przędzącą kobietą; po lewej u góry, w oknie, pajęczyna z pająkiem; z cyklu: „Pięć zmysłów”. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1544 papier żeberkowy, miedzioryt, Wczesna odbitka; widoczne linie oddzielające kompozycję od inskrypcji. | Dzieciątko Jezus wchodzące do serca. Kompozycja alegoryczna. Dzieciątko Jezus trzymające w rękach krzyż z proporcem, na którym Arma Christi; Jezus stoi przed sercem, w którym uchylone drzwi ze stojącą za nimi postacią kobiecą. Regnard, Valérien (czynny ok. 1630-ok.1650) rytownik; I poł. XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; zatarcia płyty | ||
Dzieciątko Jezus jako Salvator Mundi. Dzieciątko Jezus en pied, w szacie przerzuconej przez lewe ramię i prawą rękę; Jezus wznosi lewą rękę, w prawej dłoni trzyma kulę zwieńczoną krzyżem; powyżej i poniżej uskrzydlone główki anielskie pomiędzy obłokami. Spaiser, A[nton]? (XVII w.?) rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; zażólcenia | Maciora. Na pierwszym planie maciora leżąca z nogą przwiązaną do kołka; na drugim planie naszkicowane postacie: kobieta z dzieckiem, mężczyzna i chłopiec; stan I/II. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1643 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm, akwaforta siarkowanie lub inna pasta korodująca, sucha igła, filigr.: serce z inicjałami JR lub JP, zwieńczone cyfrą 4 (papier francuski z końca XVIII w.) | ||
Święta Cecylia. Święta ukazana w półpostaci, jako siedząca, zwrócona w prawo, oparta o klawiaturę, z palmą męczeństwa w prawej dłoni. Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; Coelemans, Jacques (1654-1732) rytownik; 1702 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Chrystus Zbawiciel. Jezus Chrystus ukazany w całej postaci, w długiej szacie; prawą rękę wznosi w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma jabłko królewskie; w tle, po lewej stronie scena Przemienienia, po prawej Ukrzyżowanie; stan II/II. Callot, Jacques (1592-1635) rytownik; Henriet, Israel (1590-1661) wydawca; 1631 papier żeberkowy, akwaforta | Przyjemności satyrów. Rozległy pejzaż z grupą nagich kobiet i parą satyrów na pierwszym planie po lewej, satyrem tańczącym z kobietą wśród stada krów i kóz na drugim planie oraz ruinami i górami w tle. Poelenburg, Cornelis van (1586-1667) autor pierwowzoru; Levasseur, Jean Charles (1734-1816) rytownik; 1772 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | |
Demeter i inne postacie mitologiczne w pejzażu z ruinami. Widok pejzażu ze ścianą ruin klasycznej budowli, przed którą stojąca Demeter, Bachus lub Sylen siedzący na beczce wina, postać króla, pijące putta i stado kóz. Langlois, François rytownik; Langlois, François wydawca; I poł. XVII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta | Nimfy w kąpieli. Nimfy kąpiące się w jeziorze; nad kompozycją dwie postacie w chmurach, przy jednej orzeł; stan II/II. Carpi, Ugo da (ok. 1479-1532) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; Andreani, Andrea (1558-1629) wydawca; 1605 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków: w tonacji brązowej i czarny | Fons Vitae. Na szczycie dwustopniowej fontanny ukrzyżowany Chrystus, z którego ran wypływa krew; wokół fontanny stado owiec pijących z niej lub spoglądających ku Chrystusowi. Will, Johann Martin (1727-1806) wydawca; Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; zabrudzenia; z prawej: niewielkie zagniecenie | |
Dzieciątko Jezus z krzyżem. Siedzące Dzieciątko Jezus tuli oburącz krzyż; leżący baranek opiera głowę na stopie Jezusa; wokół dwa splatające się, kwitnące krzewy róży. Schmittner, Leopold (1703-1761) rytownik; Schmittner, Leopold (1703-1761) autor kompozycji; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; d.p.: zatarcia | |||
Manuel Frockas Pereira de Pimentel. Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawo; z bronią przy pasie i regimentem w lewej ręce; w tle kotara, poniżej inskrypcja; stan VIII/VIII. Pontius, Paul (1603-1658) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; I poł. XVII w. papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Wybór między zbawieniem a potępieniem. Kompozycja alegoryczna. Kompozycja 3-pasowa; w dolnym piekło z potępionymi; pośrodku dwa drzewa-życia i śmierci, pod którymi siedzą kościotrupy; klęczący człowiek, wspomagany przez anioła stróża, zwraca się ku drzewu życia z Dzieciątkiem Jezus; u góry Trójca Święta i zbawieni. Anonim rytownik; Wierix, Antonius II (1555/59-1604) ? autor kompozycji; XVI/XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; l.: niewielkie zaplamienie | Święta Cecylia. Święta, siedząca na fotelu, zwrócona w prawo, grająca na portatywie. Dolci, Carlo (1616-1686) autor pierwowzoru; Baron, Bernard (ok. 1696-1762) rytownik; Boydell, John (1719-1804) wydawca; 1759 papier, montaż, akwaforta, miedzioryt, Rycina, naklejona całą powierzchnią na montaż; na karte, naktórej odbita rycina, wokół odcicku płyty przyklejona ryrtowana ramka - być może montaż został wykonany w pracowni Boydella. | |
Triumf Bachusa i Ariadny. Ariadna i Dionizos na rydwanach ciągniętych przez pary kóz i tygrysów, w orszaku z satyrów, puttów, mężczyn i kobiet tańczących i muzykujących; na czele pochodu sylen na ośle, powyżej frunące putta. Carracci, Annibale (1560-1609) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; XVII w. ? papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny. Maria z Dzieciątkiem siedząca na krześle, po lewej święta Katarzyna; scena we wnętrzu. Scotin, Gérard I (1643-1715) rytownik; Turchi, Alessandro (1578-1649) autor pierwowzoru; 1679 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Święta Maria Magdalena. Święta w jaskini, ukazana w półpostaci ze złożonymi na piersi rękoma, wpatruje się w stojący przed nią krucyfiks; obok czaszka, naczynie na wonności oraz otwarta księga. Goltzius, Hendrick (1558-1617) autor kompozycji; Matham, Jacob (1571-1631) rytownik; ok. 1590 papier, akwaforta, miedzioryt | |
Błogosławiony Czesław Odrowąż. W półpostaci w owalu, z głową zwróconą do góry, z płomienista kulą i lilią; poza owalem, w rogach cztery medaliony z cudami Czesława: odparcie najazdu Tatarów, wskrzeszenie utopionego dziecka, przejście po Odrze suchą nogą, wskrzeszenie trzech zmarłych. Romualdus Lithuanus (XVIII ?) rytownik; XVIII w. papier, miedzioryt | |||
Johann von Werth. Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, w owalu; w lewej ręce trzyma regiment; w tle po prawej stronie kotara, po lewej scena batalistyczna; poniżej inskrypcja. Moncornet, Balthasar (1600-1668) wydawca; Anonim rytownik; 1610-1668 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka docięta do kompozycji naklejona na papier i następnie całą powierzchnią na montaż | Ferdynand Habsburg, arcybiskup Toledo [błędnie określony jako J. G. Schwandtner]. Portret; mężczyzna ukazany w całej postaci, w kontrapoście, en face, z głową zwróconą w lewo, w niszy; w zbroi, nakryciu głowy i wysokich butach z ostrogami, z mieczem; w prawej ręce trzyma regiment; poniżej inskrypcja. Prenner, S. V. rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) (dawna atrubucja) autor pierwowzoru; Hoecke, Jan van den (1611-1651) autor pierwowzoru; XVII w. papier, montaż królewski (niepełny, bez ramek miedziorytniczych), akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Pijany Bacchus. Pijany Bacchus, okryty lamparcią skórą, prowadzony przez dwie postacie: satyra i mężczyznę o oślich uszach; po prawej stronie lampart i dwie kobiety. Suyderhoef, Jonas (1613-1686) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Soutman, Peter (1580-1657) wydawca; przed 1657 papier czerpany, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, napisy i sygnatury odcięte, podklejona papierem; g.ś. retusz piórem, tuszem | |
Sąd Ostateczny. Kompozycja alegoryczna. Chrystus zasiada na tęczy, z krzyżem, palmą i mieczem w dłoniach; obok klęczący Maria i Jan Chrzciciel; wokół święci duchowni; poniżej połów ryb przez anioły; na pierwszym planie rozdzielanie ryb, niektóre z nich są zabierane przez diabły. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; zatarcia i zaplamienia na krawędziach | Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny. Maria z Dzieciątkiem obejmującym świętą Katarzynę, ze świętymi Anną i Józefem; po prawej dwa muzykujące anioły. Horthemels, Frédéric (1680/88-1738) rytownik; Veronese, Paolo (1528-1588) autor pierwowzoru; 1729-1738 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Salvator Mundi. Chrystus en pied, z krzyżem i kulą w rękach; w kuli scena grzechu pierworodnego; kompozycja w owalu otoczona bogatą dekoracją; w narożach symbole czterech ewangelistów; w zwieńczeniu medalion ze sceną Nawiedzenia; pod kompozycją kartusz z napisem. Schurtz, Cornelius Nicolaus (2. poł. XVII w.) rytownik; Loots, Jacob (ok. 1651) autor kompozycji; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, d.l.: drobny ubytek; zaplamienia; g.: ślady starcia płyty; rycina naklejona całą powierzchnią na kartę papieru dociętą do jej wymiarów | |
Madonna z różą. Maria trzymająca na kolanach Dzieciątko, prawą ręką przytrzymuje róże; kompozycja w owalu poziomym. Trento, Antonio da (ok. 1510-ok. 1550) ? drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; II ćw. XVI w. papier czerpany, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: oliwkowego i czarnego, odbitka obcięta, naklejona na podkładkę z papieru żeberkowego | Święta Bega z Andenne i święty Pepin z Landen. Świeci stojący obok siebie, ukazani w półpostaci, w strojach burgundzkich. Steen, Franciscus van (1625-1672) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Wyngaerde, Franz van den (1614-1679) wydawca; przed 1672 papier żeberkowy, miedzioryt, wyklejony z karty królewskiej
inne numery: 392a | ||
Pietas Patris w asyście aniołów
. Martwy Chrystus podtrzymywany przez Boga Ojca nad którym Gołębica Ducha Św.; po lewej anioł z gwoździami, po prawej anioł z narzędziami Męki Pańskiej. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Enden, Martin van den (1605-1673) wydawca; 1630-1645 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na kartę królewską, marginesy górny, prawy i lewy obcięte do krawędzi kompozycji, dolny pod inskrypcją.
| |||
Georg Friedrich, książe Waldeck. Portret; mężczyzna w zbroi, z koronkowym kołnierzem i orderem, ukazany do pasa, 3/4 w prawo, w owalnej ramie z liści akantu; u góry kartusz ze świecą, po bokach dwie salamandry w płomieniach; poniżej kartusz z inskrypcją otoczony panopliami. Hirschmann, Thomas (czynny ok. 1670-1691) rytownik; Felsecker, Johann Jonathan (1655-1693) handlarz rycinami; 1683 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt punktowany, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Frontyspis: Neu inventierte Zierliche Spring = Brunnen. Nouveau Livre de Fontaines
. Rokokowy kartusz z inskrypcją na cokole i dwa putta.
Boucher, François (1703-1770) autor kompozycji; Merz, Johann Georg (1694-1762) wydawca; Winckler, Georg Gottfried (1750-1780) rytownik; 2-3 ćw. XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na kartę niebieskiego papieru. Odcisk płyty, rdzawa plama l.d. |