Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Sekstus Tarkwiniusz i Lukrecja. Nagi Tarkwiniusz dopadający na łóżku nagą Lukrecję; trzymający sztylet w prawej ręce, lewą łapiący kobietę za ramię; uciekająca Lukrecja, składająca ręce w błagalnym geście; dookoła drapowane zasłony, na kominku w tle naczynia i świeca. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1553 papier żeberkowy, miedzioryt | Salome z głową Jana Chrzciciela u Heroda
. Scena we wnętrzu: Salome stojąca przed Herodem i Herodiadą siedzącymi przy zastawionym stole, po środku okno przedzielone kolumną; w tle po lewej dziedziniec z leżącymi zwłokami bez głowy i kat. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1533 papier żeberkowy, miedzioryt | ||
Wenus w kąpieli. Naga bogini zstępująca do sadzawki, w otoczeniu trzech putt. Huet, Jean Baptiste (1745-1811) autor pierwowzoru; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) rytownik; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, akwatinta barwna | Święty Piotr głoszący Ewangelię. Święty Piotr stojący na podwyższeniu po lewej stronie, nauczający zgromadzonych. Carpi, Ugo da (ok. 1479-1532) drzeworytnik; Caravaggio, Polidoro da (1496-1544) autor pierwowzoru; Andreani, Andrea (1558-1629) wydawca; 1608 papier żeberkowy zagruntowany na jasnobrunatny kolor, światła bielą, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków w tonacji szarej | ||
Gniew Boży. Bój Ojciec trzyma w ręku wiązkę piorunów; przed Stworzycielem stoi Chrystus Zmartwychwstały oraz klęczy Maria; poniżej klęczący Bernard z Clairvaux z Arma Christi; na dalszym planie dwa diabły kierują kulę do paszczy Lewiatana. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; d.: zażółcenia | |||
Medea lub zaślubiny Jazona i Kreuzy. Po prawej stronie Jazon i Kreuza stojący przed kapłanem, za nim posąg Junony; po lewej goście zgromadzeni w świątyni, wśród których Kreon; na pierwszym planie, za ołtarzem, Medea; stan IV/V. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1648 papier żeberkowy rozstaw żeber: 22-22-25-22-22 mm, akwaforta, sucha igła miejscami | |||
Gideon Ernst von Loudon. Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, na tle pejzażu, w owalu; poniżej inskrypcja. Pichler, Johann Peter (1765-1807) rytownik; Füger, Heinrich Friedrich (1751-1818) autor pierwowzoru; 1788 papier, montaż królewski, akwaforta, mezzotinta w tonie brązowym, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Przyjemności satyrów. Rozległy pejzaż z grupą nagich kobiet i parą satyrów na pierwszym planie po lewej, satyrem tańczącym z kobietą wśród stada krów i kóz na drugim planie oraz ruinami i górami w tle. Poelenburg, Cornelis van (1586-1667) autor pierwowzoru; Levasseur, Jean Charles (1734-1816) rytownik; 1772 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | ||
Théodore Rasieres. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, prawym ramieniem wsparty o cokół, na którym stoi kolumna, z lewą ręką opartą w pasie, z łańcuchem przewieszonym przez ramię; w tle pejzaż; poniżej inskrypcja; stan III/III. Clouwet, Peter (1629-1670) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; Man, Jacob de II (czynny 1650 - 1675) wydawca; 1640-1670 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Nadanie Reguły członkom rodziny franciszkańskiej. Święty Franciszek wręcza opieczętowane dokumenty klęczącym przed nim dwóm grupom: zakonnicom oraz kobietom i mężczyznom; na drugim planie grupa franciszkanów z opieczętowanym pismem; w tle ołtarz. Anonim drzeworytnik; XVI w. papier, akwarela, drzeworyt, gwasz, odbitka obcięta | Wniebowstąpienie. Unoszący się Chrystus, ze wzniesionymi rękami i oczami skierowanymi ku górze; na ziemi stojący apostołowie; pośród nich, po lewej stronie klęcząca Maria z lewą dłonią przyłożoną do piersi. Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor kompozycji; Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Theodoor (1571-1633) ? rytownik; I poł. XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | ||
Święty Jan Kapistran. En pied, w habicie franciszkańskim, trzymający chorągiew i promienisty chrystogram IHS; z prawej strony nadlatująca ku świętemu strzała z napisem; w tle dwie sceny: na tle murów miejskich święty błogosławiący małe dziecko oraz święty gromiący Turków. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; zatarcia | Wilhelm von Lamboy. Portret; popiersie mężczyzny w zbroi zwróconego 3/4 w lewo, w owalu; poniżej inskrypcja rozdzielona herbem. Meyssens, Cornelis (ok. 1640-po 1673) rytownik; Meyssens, Jan (1613-1670) wydawca; III ćw. XVII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Triumf Bachusa i Ariadny. Ariadna i Dionizos na rydwanach ciągniętych przez pary kóz i tygrysów, w orszaku z satyrów, puttów, mężczyn i kobiet tańczących i muzykujących; na czele pochodu sylen na ośle, powyżej frunące putta. Carracci, Annibale (1560-1609) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; XVII w. ? papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | |
George Graham. Portret; mężczyzna siedzący w fotelu przy stole; ukazany prawie w całej postaci, zwróconego 3/4 w prawo; na kolanach trzyma kapelusz i rękawiczki; w tle po lewej stronie mechanizm zegara; poniżej inskrypcja. Faber, John (ok. 1684-1756) rytownik; Hudson, Thomas (1701-1779) autor pierwowzoru; I poł. XVIII w. papier, montaż królewski, mezzotinta w tonie ciemnobrązowym, rylec (w partii inskrypcji), odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Dawid i Batszeba. Po prawej naga Batszeba zanurzająca nogę w bali, patrząca w stronę tarasu, na którym podglądający ją Dawid w koronie i z harfą. Obok Batszeby dwie służące; jedna z kielichem, próbuje zasłonić kąpiącą się; z cyklu: "Sceny ze Starego Testamentu". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1531 papier żeberkowy, miedzioryt | ||
Sprzedawca trucizny na szczury. Sprzedawca z szablą przy pasie, ze szczurem na ramieniu i martwymi zwięrzętami wklatce, podaje trutkę mężczyźnie stojącemu w drzwiach domu; między nimi chłopiec ze skrzynką; w tle wiejska chata; stan III/III. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1632 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm, akwaforta, rylec, odbitka obcięta wokół płyty, widoczne linie kadrującego marginesu; odbitka w poprzek głównych żeber papieru. | Karl I Lichtenstein, wicekról Czech. Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do pasa, 3/4 w lewo, w owalnej ramie; z kryzą i szarfą przewieszoną skośnie przez pierś; poniżej inskrypcja. Anonim szkoła niemiecka rytownik; XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Święta Dorota. Popiersie z głową zwróconą w prawo, w prawej dłoni palma męczeństwa i róże, w lewej owoce. Galle, Cornelis I (1576-1650) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; Galle, Cornelis I (1576-1650) wydawca; 1600-1650 papier, montaż, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Święta Cecylia. Święta Cecylia grająca na portatywie w otoczeniu aniołów; drzeworyt powtarza w odwróceniu rysunek Parmigianino; stan II?/II. Trento, Antonio da (ok. 1510-ok. 1550) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; II ćw. XVI w. papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: piaskowego i czarnego, odbitka obcięta, wycięty owal, naklejona na podkładkę z papieru żeberkowego | Lot z córkami. Lot siedzący na posłaniu, wsparty o poduszki, przytrzymuje naczynie, do którego córki nalewają mu wina; stan III/V. Leeuw, Willem van (1603-1665) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Danckerts, Dancker (1634-1666) wydawca; Danckerts, Cornelis II (1664-1717) wydawca; 1660-1717 papier żeberkowy, akwaforta, rylec | Pejzaż z ptasznikiem. Pejzaż; widok rzeki przepływającej przez równinę, po lewej stronie wiatrak; na pierwszym planie mężczyźni piłujący drewno i scena polowania na ptaki; stan IV/V. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Hendricx, Gillis (1640-1677) wydawca; 1635-1677 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | |
Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny. Święta rodzina u stóp palmy wraz ze święta Katarzyną i dwoma aniołami; w tle piramidy. Bourdon, Sebastien (1616-1671) autor kompozycji; Sandrart, Joachim von (1606-1688) rytownik; ok. 1670 papier, montaż, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Chrystus i święci. Zmartwychwstały Chrystus stojący na obłoku; poniżej, po obu stronach święci: Piotr, Szczepan, Katarzyna Aleksandryjska, Marcin (lewa); Paweł, Wawrzyniec, Anna i mała Maria, Jan Chrzciciel (prawa); karta tytułowa "Manuale, continens in festa sanctorum". Hafner, Melchior (1660-1704) rytownik; 1683 papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta | ||
Akt siedzącego młodzieńca, z jedną nogą wyciągniętą. Nagi młodzieniec z przepaską na biodrach, siedzący, zwrócony lewym bokiem, lewa noga wyciągnięta do przodu; stan II/II. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1646 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm, akwaforta, sucha igła, odbitka obcięta poza odcisk płyty | |||
Święta Cecylia, uczynki miłosierdzia. Święta ukazana na tarasie nad murem miejskim, rozdająca swoje szaty ubogim; w tle miasto ze świątynią. Persijn, Reinier van (1614/15-1668) rytownik; Domenichino (1581 lub 1589-1641) autor pierwowzoru; 1646 papier żeberkowy, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Driada (nimfa leśna). Akt młodej kobiety, ukazanej od tyłu, leżącej na draperii w leśnym pejzażu. Romney, George (1734 - 1802) autor pierwowzoru; Green, Valentine (1739-1813) rytownik; Green, Valentine (1739-1813) wydawca; Torre, Anthony i L. (1767-1788?) ? handlarz rycinami; 1778 papier żeberkowy, montaż królewski, mezzotinta | |||
Narodziny świętego Jana Chrzciciela. W komnacie, na łożu na tle kotary leży kobieta; przy niej dwie służące oraz starczy mężczyzna z książką i młoda dziewczyna; na pierwszym planie trzy służące kąpią niemowlę. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; u góry z prawej: naddarcie | |||
Amor błagający Wenus by oddała mu broń. Naga bogini półleżąca wśród draperii, obejmująca siedzącego obok Kupidyna i trzymająca drugą ręką kołczan; obok para gołębi. Boucher, François (1703-1770) autor pierwowzoru; Bonnet, Louis Marin (1736 lub 1743- 1793) rytownik; II poł. XVIII w. papier żeberkowy szaroniebieski, montaż królewski, sposób kredkowy barwny | Andreas Cantelmus. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawo, w ramie zamkniętej łukiem pełnym; ukazany w zbroi, po prawej stronie hełm; w tle kolumny i scena batalistyczna; poniżej inskrypcja rozdzielona herbem. Pontius, Paul (1603-1658) rytownik; Woutiers, Michaelina (czynna 1643-1646) autor pierwowzoru; Pontius, Paul (1603-1658) autor dedykacji; Pontius, Paul (1603-1658) wydawca; 1643 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Nimfy w kąpieli. Nimfy kąpiące się w jeziorze; nad kompozycją dwie postacie w chmurach, przy jednej orzeł; stan I?/II. Carpi, Ugo da (ok. 1479-1532) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; 1523-1532 papier czerpany, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków: w tonacji brunatnej i czarnego, odbitka podklejona papierem żeberkowym | Ukrzyżowanie. U stóp ukrzyżowanego Chrystusa po prawej święta Maria Magdalena, święty Jan Ewangelista oraz Maria; po lewej jeździec z chorągwią oraz pieszy z lancą, na której gąbka; u góry po prawej putta; stan II/V. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Enden, Martin van den (1605-1673) wydawca; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; Enden, Martin van den (1605-1673) ? rytownik inskrypcji; 1630-1635 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt |
Popiersie brodatego mężczyzny przysłaniającego oczy. Mężczyzna w półpostaci, w berecie i płaszczu, lewą ręką zakrywa oczy; ukazany we wnętrzu, po prawej stronie okno, po lewej regał z księgami. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; Schmidt, Georg Friedrich (1712-1775) akwaforcista; Le Sueur, Blaise Nicolas (1716-1783) rysownik; 1770 papier żeberkowy cienki, rozstaw żeber: 30 mm, akwaforta, rylec, Rysunek naklejony całą powierzchnią na montaż | Trójca Święta. Przedstawienie Trójcy Świętej w typie Pieta Patris; Bóg Ojciec podtrzymuje za ramiona krzyż z ciałem Jezusa, ukazanym w półpostaci; powyżej gołębica Ducha Świętego; wokół obłoki i putta. Gutwein, Johann Melchior (czynny od ok. 1733) rytownik; Happach, Martin (czynny 1705-1727) wydawca; Happach, Martin Spadkobiercy (czynny 1727-1738) ? wydawca; po 1726 papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcieta; d.: zaplamienia, zawilgocenia, ubytek | ||
Męczeństwo świętej Eufemii. Święta en pied, odchylona ciałem w prawą stronę, zwracająca głowę w lewo ku mężczyźnie przebijającego ją mieczem; na drugim planie dwie postaci: Łucja i Geminia (właściwie Geminian). Anonim drzeworytnik; XVI w. papier, drzeworyt, odbitka obcięta; z prawej strony u dołu: zaplamienia w kolorze czerwonym | Nimfa i Tryton. Galatea w ramionach ichtiocentaura, obok Kupidyn i uskrzydlone putto; po obu stronach delfiny. Kessel, Theodor van (ok.1620-po 1660) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor pierwowzoru; Opstal, Gerard van (1594 lub 1604-1668) ? autor pierwowzoru; przed 1660 papier czerpany, montaż królewski, akwaforta, odbitka obcięta, naklejona na kartę z montażem | Tarcza Achillesa. Bouclier d'Achille; w centrum nieboskłon z ciałami niebieskimi, otoczony symbolami znaków zodiaku; wokół 12 kwater ze scenami prac, zabaw i wojny (por. Iliada, XVIII). Vleughels, Nicolas (1668-1737) autor pierwowzoru; Le Lorrain, Louis Joseph (1715-1759) rytownik; 1756 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, rylec | Święty Piotr. Święty piotr ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawą stronę; z lewą ręką złożoną na piersi, w prawej trzyma dwa klucze. Buesinck, Ludwig (1590-1630) drzeworytnik; Lallemand, Georges (ok. 1580-ok. 1640) autor pierwowzoru; ok. 1625 papier, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków, odbitka podklejona papierem, verso ślady po odklejeniu od podłoża |
Miłosierny Samarytanin zabierający podróżnego do gospody. Miłosierny Samarytanin sadzający podróżnego na swojego osła; w tle po prawej: przyprowadzający rannego do gospody; z cyklu: "Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie"; kopia wg ryciny H. Aldegrevera. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; 1554 papier żeberkowy, miedzioryt, Kopia wg ryciny H. Aldegrevera; inna inskrypcja: inna czcionka, brak kropek nad I, wydłużona nożka w R; ponadto: brak przeszklenia w oknach domu w głębi po prawej stronie, nieco przesunięty cień górnego otworu okiennego.
| Chrystus uzdrawiający paralityka. Na pierwszym planie po lewej stronie Chrystus uzdrawiający paralityka; w tle mężczyźni zgromadzeni we wnętrzu; nad sceną anioł. Vicentino, Niccolo (czynny ok. 1540-1550) ? drzeworytnik; Perino del Vaga (1500 lub 1501-1547) autor pierwowzoru; 1540-1550 papier żeberkowy żółtawy, drzeworyt chiaroscuro z czterech klocków w tonach szarych |