Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Święty Jan. Ukazany w całej postaci, zwrócony 3/4 w lewo; ubrany w długą szatę, trzyma kielich, z którego ulatuje demon; w tle, po lewej stronie święty na Patmos, po prawej scena męczeństwa; stan III/III. Callot, Jacques (1592-1635) rytownik; Henriet, Israel (1590-1661) wydawca; 1631 papier żeberkowy, akwaforta | Sąd Ostateczny . Poniżej grupy Deesis trzej święci zakonu franciszkańskiego: Antoni z Padwy, Franciszek z Asyżu i niezidentyfikowany arcybiskup; w dolnym pasie kompozycji Michał Archanioł oddzielający zbawionych zakonników od potępionych. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; d.: naddarcie w miejscu załamania; drobne zaplamienia (atrament?) | ||
Spotkanie Jezusa i Jana Chrzciciela. Jan Chrzciciel przyklękający na jedno kolano przed Jezusem, obejmujący się wzajemnie; powyżej Bój Ojciec i gołębica Ducha Świętego; na pierwszym planie leżący baranek; scena otoczona czterema uskrzydlonymi główkami anielskimi na osiach. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | Polowanie na dzika. Grupa myśliwych z psami osaczająca dzika; po lewej stronie towarzystwo z wyższych sfer na koniach. Soutman, Peter (1580-1657) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; przed 1657 papier czerpany, akwaforta, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na podkładkę; sygnatura i napisy odcięte | ||
Chrystus ukazujący się Matce po zmartwychwstaniu. Scena w pomieszczeniu; klęcząca Maria, obok na ścianie duży krzyż; powyżej z lewej Chrystus z rozłożonymi rękami, otoczony obłokami i główkami anielskimi. Anonim rytownik; Pfeffel, Johann Andreas (1674-1748) wydawca; I poł. XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; p. krawędź: ubytek i naderwanie | |||
Samuel Johnson. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, prawym profilem; z przymkniętymi oczami i zmarszczonym czołem; dłonie, wyraźnie gestykulujące, uniesione na wysokość klatki piersiowej; w tle półka z książkami i kałamarzem. Watson, James (1740-1790) rytownik; Reynolds, Joshua sir (1723-1792) autor pierwowzoru; Sayer, Robert (1725-1794) wydawca; 1770 papier, montaż królewski, mezzotinta, rylec (w partii inskrypcji), odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Ofiara dla Diany. Grupa postaci wokół dymiących ołtarzy ofiarnych, składających ofiary ze zwierząt i owoców, przed światynią w typie monopterosu przykrytego kopułą z posągiem Artemidy wewnątrz. Cortona, Pietro da (1597-1669) autor pierwowzoru; Aquila, Pietro (przed 1658-1692) rytownik; 1680-1692 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | ||
Adoracja Trójcy Świętej. Kompozycja dwustrefowa; zasiadającą na obłoku Trójcę Świętą adoruje Maria i Jan Chrzciciel oraz widoczni za nimi apostołowie i męczennicy; poniżej rzesza świętych, m.in. biskupi i zakonnicy. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; d.: drobne ubytki | André Le Nôtre. Portret; popiersie mężczyzny w peruce i stroju z koronkowym kołnierzem i mankietami, zwróconego 3/4 w lewo, z głową 3/4 w prawo, w owalu; poniżej inskrypcja. Smith, John (1652/54-1742/43) rytownik; Maratta, Carlo (1625-1713) autor pierwowzoru; 1699 papier, montaż królewski, akwaforta (w partii inskrypcji), mezzotinta, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Mieczysław II i zbuntowani Pomorzanie . Siedzący na tronie, z regaliami, wyciągający prawą rękę ku grupie klęczących przed nim mężczyzn; wokół żołnierze; na drugim planie dekapitacja jeńców otoczonych przez żołnierzy; w tle obóz. Campanella, Angelo (1746-1811) rytownik; Smuglewicz, Franciszek (1745-1807) autor kompozycji; Smuglewicz, Franciszek (1745-1807) rysownik; IV ćw. XVIII w. papier żeberkowy z filigranem; rozstaw żeber 29 mm, akwaforta, rylec, przybrudzenia; recto, verso: niewielkie zaplamienia; na prawym dolnym rogu naklejony fragment numeru "97"[?] | Odwaga królowej Małgorzaty Andegaweńskiej okazana podczas napadu . Na leśnej drodze, trzy niewiasty z chłopcem atakowani przez uzbtojonego w miecz meżczyznę. Picot, Vicor Marie (1744-1802) rytownik; Barralet, John James (ok. 1747-1815) rysownik; Letton, Thomas ( not. 1780-1784 - zm. po 1813) rytownik; Picot, Vicor Marie (1744-1802) wydawca; 1780 papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt | ||
Wąż miedziany. Po prawej stronie Mojżesz i Aaron z miedzianym wężem oplecionym na kiju, na którego spoglądają Hebrajczycy kąsani przez przez węże spadające z nieba; stan VI/VI. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Merlen, Cornelis van (1654-1723) wydawca; przed 1723 papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta, brak części inskrypcji; po konserwacji | Grecy przybijający do brzegu przed zdobyciem Troi. Widok murów Troi z wojskiem greckim lądującym na wybrzeżu oraz Trojanami wciągającymi do miasta konia trojańskiego. Le Lorrain, Louis Joseph (1715-1759) rytownik; Le Lorrain, Louis Joseph (1715-1759) autor pierwowzoru; XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta | ||
Tommaso Francesco di Savoia. Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do połowy uda, zwrócony 3/4 w prawo; w prawej ręce trzyma regiment, lewą opiera na hełmie; w tle kotara i fragment muru; poniżej inskrypcja; stan III/IV?. Pontius, Paul (1603-1658) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; Hendricx, Gillis (1640-1677) wydawca; II ćw. XVII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Trójca Święta . W typie tricephalus; mężczyzna w średnim wieku o trzech połączonych twarzach, ukazany en pied, opiera rozłożone ręce na trójkątnym diagramie obrazującym zależności między Osobami Trójcy Świętej; w czterech rogach kompozycji symbole ewangelistów. Anonim drzeworytnik; XVI w. papier żeberkowy, drzeworyt, odbitka obcięta; d.: nieznaczne przybrudzenia | ||
Adoracja Ukrzyżowanego przez anioły. Kopia odwrócona ryciny Gerarda Edelincka; Chrystus na krzyżu, wokoło klęczące i unoszące się anioły; u stóp krzyża poduszka z koroną. Le Brun, Charles (1619-1690) autor pierwowzoru; Drevet, Pierre (1633-1738) wydawca; Edelinck, Gerard (1640-1707) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; przed 1638 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt | |||
Święta Rodzina ze śpiącym Dzieciątkiem, świętą Elżbietą i świętym Janem. Maria siedząca na krześle, trzymająca śpiące Dzieciątko na kolanach; po lewej stronie święty Józef wsparty o balustradę, po prawej święta Elżbieta trzymająca świętego Jana; stan III/III. Witdoeck, Jan (ok. 1615-po 1642); Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Moermans, Jacques (1602-1653) wydawca; Berti, J. de wydawca; 1625-1653 papier czerpany, miedzioryt, odbitka po konserwacji, zdublowana | Eugeniusz Sabaudzki, książe Sabaudii. Portret; popiersie mężczyzny prawie tyłem, z głową 3/4 w prawo, w owalu; w zbroi i pelerynie podszytej gronostajem; poniżej inskrypcja. Smith, John (1652/54-1742/43) rytownik; Richter, David (przed 1664-1741) autor pierwowzoru; Smith, John (1652/54-1742/43) wydawca; I poł. XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, mezzotinta, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Zaślubiny Ariadny i Bachusa. Naga Ariadna siedząca na draperii pod drzewami, w otoczeniu Amora, kobiety, satyra i pary gołębi, adorowana przez stojącego Dionizosa, za którym orszak puttów, satyrów i mężczyzn muzykujących, pijących i niosących dary. Cignani, Carlo (1628-1719) autor pierwowzoru; Liotard, Jean-Michel (1702-1796) rytownik; I poł. XVIII w. ? papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | |||
Porwanie Europy. Europa niesiona przez byka na grzbiecie poprzez wody morskie, w otoczeniu amorków, okrywających ją draperią; w oddali na brzegu rozpaczające kobiety. Albani, Francesco (1578-1660) autor pierwowzoru; Frey, Johann Jakob (1681-1752) rytownik; 1732 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Święte Apolonia, Agnieszka, Katarzyna, Małgorzata, Agata. Za mensą ołtarzową półkoliście ustawionych sześć palm, pomiędzy którymi całopostaciowe wizerunki pięciu dziewic-męczenniczek z atrybutami; na ołtarzu cztery długie świece i tabernakulum pośrodku. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta | ||
Jan Six. Portret; mężczyzna ukazany w całej postaci, czytający, wsparty o parapet okna; scena we wnętrzu pracowi; kopia akwaforty Rembrandta. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Basan, Pierre François (1723-1797) rytownik; 1787-1789 papier żeberkowy cienki; rozstaw żeber: 26 mm; filigr.: berło, akwaforta, rylec | Śmierć i papież. Śmierć (szkielet) stojąca obok papieża siedzącego pod baldachimem; papież trzymający koronę cesarską, którą zamierza nałożyć na głowę klęczącego władcy; za kardynałem i biskupem drugi szkielet unoszący klepsydrę; piąta rycina z cyklu: "Potęga śmierci". Holbein d. J., Hans (1497/8-1543) autor pierwowzoru; Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1541 papier żeberkowy, miedzioryt | ||
Święta Maria Magdalena. Święta leży na boku, w jaskini na macie; głowę podpiera prawą ręką, lewą dłonią trzyma krzyż; przed nią leży czaszka; kopia odwrócona miedziorytu Claude'a Mellana. Mellan, Claude (1598-1688) autor pierwowzoru; Goyrand, Claude (ok. 1610-1662) rytownik; II ćw. XVII w. papier, miedzioryt, zaplamienia | András Hadik . Portret; popiersie mężczyzny prawym profilem, w medalu, dekorowanym u góry panopliami; poniżej orzeł trzymający w szponach kartę z inskrypcją. Löschenkohl, Johann Hieronymus (przed 1779-1807) rytownik; IV ćw. XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, ruletka, sposób punktowany, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Apollo i Marsjasz. Dysputa Marsjasza, siedzącego po prawej stronie i Apolla, stojącego po lewej ze skrzypcami. Carpi, Ugo da (ok. 1479-1532) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; 1513-1532 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z czterech klocków w tonacji szarej, odbitka docięta do kompozycji w owalu | |
Wizja Trójcy Świętej. Kobieta klęcząca przed ołtarzem, z wyciągniętymi dłońmi, wpatrzona w wizję Trójcy Świętej, poniżej której krąg zbawionych; na ołtarzu przed kobietą krucyfiks (arbor vitae) i świece. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; niewielkie zaplamienia; d.: niewielki ubytek | Fryderyk Henryk i Emilia von Solms
. Po lewej kobieta siedząca na krześle, zwrócona w prawo; po prawej mężczyzna en pied, ze szpadą i laską, wsparty pod bok; we wnętrzu architektonicznym z arkadami i hermą; u góry papuga, u dołu piesek.
Jordaens, Jacob I (1593-1678) autor pierwowzoru; Rijmsdyck, Jan van (not. 1758-1778) rytownik; Boydell, John (1719-1804) wydawca; 1767 papier żeberkowy, mezzotinta, odbitka obcięta
montaż królewski
| Walka z lwem nemejskim. Na pierwszym planie nagi Herkules na tle lasu, usiłujący otworzyć paszczę lwa, znajdującego się między jego nogami; w tle po lewej heros zdzierający skórę ze zwierzęcia; z cyklu: "Prace Herkulesa". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1550 papier żeberkowy, miedzioryt | Bachanalia. Orszak zmierzający do świątyni Bachusa, złożony z wielu postaci: satyrów, faunów, mężczyzn, kobiet, puttów - tańczących, gimnastykujących się, muzykujących, wymiotujących, niosących dzbany i inne przedmioty, zakończony wozem z otyłym mężczyzną. Romano, Giulio (1499-1546) autor pierwowzoru; Bos, Cornelis (1506/10-1556) rytownik; 1543 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt |