Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
András Hadik . Portret; mężczyzna we fraku, ukazany do pasa, z głową zwróconą 3/4 w prawo; po lewej stronie drzewo, z tyłu draperia; poniżej inskrypcja rozdzielona herbem. Mansfeld, Johann Ernst (1739-1796) rytownik; Weikert, Georg (1743 lub 1745-1799) autor pierwowzoru; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Fryderyk Wilhelm, elektor brandenburski (?). Portret; mężczyzna w zbroi i płaszczu z gronostajem, ukazany do pasa, zwrócony w prawo, z głową 3/4 w lewo i prawą ręką wspartą na postumencie; w tle fragment namiotu, poniżej inskrypcja. Anonim szkoła niemiecka rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Chrystus z uczniami w Emaus. Chrystus dzielący chleb przy stole w otoczeniu uczniów; stan II/III. Swanenburgh, Willem (1580-1612) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Janssonius, Johannes (1596-1664) wydawca; 1611 papier czerpany, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na podkładkę | ||
Nagich przyodziać. Po lewej Chrystus siedzący na kamieniu, ubrany tylko w krótką, zużytą tunikę; obok mężczyzna trzymający but i kobieta z szatą w rękach. Fragment kolumny po prawej stronie; z cyklu: "Siedem uczynków miłosierdzia". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1534 papier żeberkowy, miedzioryt | Triumf Bachusa i Ariadny. Ariadna i Dionizos na rydwanach ciągniętych przez pary kóz i tygrysów, w orszaku z satyrów, puttów, mężczyn i kobiet tańczących i muzykujących; na czele pochodu sylen na ośle, powyżej frunące putta. Carracci, Annibale (1560-1609) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; XVII w. ? papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Święta Maria Magdalena. Święta w jaskini, ukazana w półpostaci ze złożonymi na piersi rękoma, wpatruje się w stojący przed nią krucyfiks; obok czaszka, naczynie na wonności oraz otwarta księga. Goltzius, Hendrick (1558-1617) autor kompozycji; Matham, Jacob (1571-1631) rytownik; ok. 1590 papier, akwaforta, miedzioryt | Jezus spotyka Matkę. Jezus, wspomagany przez Szymona z Cyreny, niesie krzyż; Chrystus zwraca się w stronę ocierającej łzy Marii oraz klęczącej kobiety; na drugim planie dwaj dostojnicy wyjeżdżający konno z bramy miejskiej; w tle żołnierze prowadzący dwóch łotrów na Golgotę. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; Galle, Joannes (1600-1676) wydawca; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta |
Brodaty starzec w futrzanej czapce i aksamitnym płaszczu. Odwrócona kopia akwaforty Rembrandta; mężczyzna w półpostaci, siedzący na krześle; en face, głowa 3/4 w lewo. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Vliet, Jan Joris van (1610-1635?) akwaforcista; po 1632 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm, akwaforta, filigr.: Siedem Prowincji | |||
Święty Juda Tadeusz. Święty ukazany do pasa, 3/4 w prawo, głowa prawym profilem; w prawej ręce trzyma maczugę, lewą podtrzymuje księgę. Buesinck, Ludwig (1590-1630) drzeworytnik; Lallemand, Georges (ok. 1580-ok. 1640) autor pierwowzoru; 1600-1630 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków | |||
Młody Jezus jako Salvator Mundi. Jezus w wieku młodzieńczym, wznoszący prawą rękę, z oczami skierowanymi ku górze, lewą dłonią podtrzymujący kulę zwieńczoną krzyżykiem; Jezus stoi na szkielecie i skrzydlatym smoku, w którego paszczę aniołki wbijają drzewce krzyża. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; ślady poprzecznego złożenia; d.p.: naddarcie; g.: ubytek, zaplamienie | Madonna adorująca śpiące Dzieciątko. Maria z rękoma złożonymi w geście modlitwy adoruje śpiące dzieciątko; w tle draperia. Anonim szkoła włoska drzeworytnik; Vanni, Francesco (1563-1610) autor pierwowzoru; II poł. XVI w. papier czerpany, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: piaskowego i czarnego, odb. podklejona papierem żeberkowym, naklejona na podkładkę; po środku górnego i dolnego brzegu ubytki | Charles-Joseph Ligne. Portret; popiersie mężczyzny prawym profilem, w medalu z inskrypcją w otoku, dekorowanym wieńcem, stojącym na fragmencie kolumny. Adam, Jakob (1748-1811) rytownik; Kreutzinger, Josef (po 1751-1829) autor pierwowzoru; 1785 papier, montaż królewski, akwaforta, technika punktowana, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Męczeństwo świętego Wawrzyńca . Męczeństwo świętego Warzyńca przypalanego na rożnie w otoczeniu oprawców; powyżej aniołek z wieńcem i palmą; w tle po prawej stronie cesarz na tronie. Meyssens, Jan (1613-1670) wydawca; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Meyssens, Cornelis (ok. 1640-po 1673) ? rytownik; Vorsterman, Lucas I (1595-1675) rytownik pośredni; 1621-1670 papier żeberkowy, miedzioryt |
Jezus, Bóg Ojciec i człowiek. Kompozycja alegoryczna. Zmartwychwstały Jezus, z chorągwią, stojący pomiędzy arma Christi; powyżej Bóg Ojciec przyciągający linę trzymaną oburącz przez człowieka. Anonim rytownik; Pfeffel, Johann Andreas (1674-1748) wydawca; I poł. XVIII w. pergamin, akwaforta, rylec, odbitka obcięta; zaplamienia; g.p.: niewielkie ubytki | Lot z córkami. Lot siedzący na posłaniu, wsparty o poduszki, przytrzymuje naczynie, do którego córki nalewają mu wina; stan III/V. Leeuw, Willem van (1603-1665) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Danckerts, Dancker (1634-1666) wydawca; Danckerts, Cornelis II (1664-1717) wydawca; 1660-1717 papier żeberkowy, akwaforta, rylec | Niesienie krzyża. Chrystus ukazany w półpostaci, z koroną cierniową i sznurem na szyi; Jezus oburącz podtrzymuje leżący na Jego plecach krzyż; kompozycja w stojącym prostokącie, zamkniętym półkoliście kartuszem z chrystogramem XP. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, rycina obcięta; zażółcenia papieru | |
Dwa fotele "dnas le gout pictoresque" - projekt. Widok of frontu; z Nouvelle Iconologie Historique ou Attributes Hierogliphyques... Tome 3. Daumont, Jean Francois (czynny ok. 1740 - przed 1775) rytownik; Delafosse, Jean Baptiste Joseph (1721-1806) projektant; Daumont, Jean Francois (czynny ok. 1740 - przed 1775) wydawca; 1768-1789 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta | Święty Jan. Święty Jan Ewangelista siedzący na orle, przytrzymujący lewą ręką księgę wspartą o kolano, w prawej ręce trzymający pióro. Skippe, John (1741-1812) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) ? autor pierwowzoru; Skippe, John (1741-1812) autor dedykacji; 1781 papier żeberkowy, montaż (ramki czarnym tuszem), drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków | ||
Święta Katarzyna Genueńska (?). Klęcząca święta, ze złożonymi dłońmi, wpatrująca się w widocznego pośród obłoków Chrystusa Bolesnego; przed świętą leżące Arma Christi (lub oznaki ziemskich godności); scena w pejzażu. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, odbitka obcięta; naklejona całą powierzchnią na większą od niej kartę papieru ozdobioną rytowanym wzorem | Uczta bogacza
. Po prawej bogacz i kobieta siedzący przy stole, do którego podchodzi dwóch służących z jedzeniem; po lewej, przy filarze Łazarz z mężczyzną dotykającym jego głowy i z psem liżącym jego rany; z cyklu: „Przypowieść o bogaczu i Łazarzu”. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1542-1543 papier żeberkowy, miedzioryt | ||
Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny. Święta rodzina we wnętrzu, ze święta Katarzyną, świetą Anną i adorującymi aniołami. Vecellio, Tiziano (1488-1576) autor kompozycji; Anonim rytownik; Jode, Pieter de I (1570/74-1634) ? autor pierwowzoru; 1630- 1680 papier żeberkowy, montaż, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona na montaż | Święta Angela. Święta ukazana en pied, z głową en trois quarts w prawo, w habicie karmelitańskim i koronie, z monstrancją w ręku; obok na stoliku insygnia królewskie; w tle sceny napadu pogan na klasztor oraz świętej na pustkowiu. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, ubytki na krawędziach; d.p. róg: brak | Ulisses i Menelaos oraz inne sceny z Iliady i Odysei. Rozbudowana kompozycja z postaciami zgromadzonymi wokół płonącego stosu ofiarnego, na tle rozmaitych scen bitewnych. Kompozycja w obramieniu z ornamentu okuciowo-zwijanego. Franco, Giacomo (1550-1620) rytownik; Turchi, Alessandro (1578-1649) ? autor pierwowzoru; XVI/XVII w. papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt |