Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Święty Dachatius. Święty otoczony grupą mężczyzn ubranych w stylizowane, wschodnie stroje; poniżej siedzący młodzieniec, z otwartą księgą na kolanach, z kluczem w dłoni; przed nim pasące się owce. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, rycina docięta na kształt nieregularnego sześcioboku | Apollo i Dafne. Omnia vincit Amor. Dafne ścigana przez Apolla, przemianiającą się w wawrzyn nad brzegiem wody; wokół nagie postacie i personifikacja rzeki. Verso: nieokreślona kompozycja i portret młodej kobiety. Maratta, Carlo (1625-1713) autor kompozycji; Audenaerde, Robert van (1633-1743) rytownik; 1680-1704 papier żeberkowy, akwaforta, pióro, tusz brązowy, kredka czarna, miedzioryt z dwóch płyt, farby wodne | Georg Friedrich von Hohenlohe . Portret; mężczyzna w kosztownym stroju ukazany do połowy uda, zwrócony 3/4 w prawo, z szablą przy boku i regimentem w prawej ręce; w tle kotara i kolumna, poniżej inskrypcja. Kilian, Lucas (1579-1637) rytownik; Kilian, Lucas (1579-1637) autor dedykacji; 1632 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż; ubytek papieru w lewym górnym rogu, przedarcie w prawym, dolnym | |
Madonna ze śpiącym Dzieciątkiem. Maria siedząca z Dzieciątkiem na kolanach; przedstawienie w owalu, poniżej pole z inskrycpją. Coriolano, Bartolomeo (ok. 1599-1676?) drzeworytnik; Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; 1610-1676 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków: szary, łososiowy i czarny, odbitka podklejona papierem żeberkowym | Ofiarowanie w światyni. Na pierwszym planie po prawej klęczy Symeon trzyma Dzieciątko Jezus na rękach, przed min klęczy Maria; po lewej prorokini Anna, nad nią gołębica Ducha Świętego; grupa oświetlona naddanturalnym światłem, otoczona tłumem wiernych, w światyni; stan II/IV. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; ok. 1640 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24-25 mm, akwaforta siarkowanie lub lawowanie kwasem, sucha igła | Saturn. Nagi, brodaty, kroczący w lewo Saturn, z kosą w lewej ręce, prawą trzymający za stopę nagiego chłopca, odwróconego głową do dołu; za bogiem, na ziemi leżący baran; w tle pejzaż z zamkiem; z cyklu: „Siedem planet“. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1553 papier żeberkowy, miedzioryt | |
Diana odkrywająca brzemienność Kallisto. Artemida z grupą nimf w kąpieli, wskazująca na Kallisto, rozbieraną przez parę kobiet i zasłaniającą brzuch; w tle leśny skalisty pejzaż. Le Moine, François (1688-1736) autor pierwowzoru; Walker, William (1729-1793) rytownik; Boydell, John (1719-1804) wydawca; 1767 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Święta Maria Magdalena. Święta klęczy w jaskini z rozłożonymi rękami; zwraca się w lewo ku krucyfiksowi; z boku Chrystusa tryska krew; przed świętą otwarta księga, dyscyplina, czaszka i naczynie na olejek; powyżej sceny trzy medaliony emblematyczne. Anonim rytownik; XVIII w. papier czerpany, miedzioryt | Święta Weronika ociera twarz Jezusowi. Chrystus, upadający pod ciężarem krzyża, wspiera się o ziemię, kierując głowę w stronę pochylonej Weroniki; święta trzyma przed sobą chustę z wizerunkiem twarzy Jezusa; w tle żołnierze i Szymon z Cyreny; scena w sześciokącie. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; ubytki głównie na krawędziach; zabrudzenia | |
Wskrzeszenie Łazarza. Po lewej Chrystus stojący wśród zadziwionych świadków; po prawej Łazarza powstający z grobu; scena wśród skał; w tle widok miasta; stan I/II. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1642 papier żeberkowy rozstaw żeber: 25 mm, akwaforta siarkowanie, sucha igła, odcisk płyty o zaokrąglonych narożnikach; papier z fragmentem filigr.: korona tarczy lilii strasburskiej; verso w owalu sangwinowy portret (Kok). | Raimondo Montecuccoli. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, 3/4 w prawo, w owalnej ramie z liści lauru i akantu, nad którą orzeł; po lewej stronie Atena, po prawej personifikacja Sławy; poniżej postument z herbem, dwaj niewolnicy, armaty i bębny; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; II poł. XVII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Emanuel Sueyro. Portret; mężczyzna przedstawiony do kolan, zwrócony 3/4 w lewo; w zbroi, z szablą; prawą rękę trzyma na książce leżącej na stoliku. Jode, Pieter de I (1570/74-1634) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1624 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona na kartę z montażem | |
Święty Franciszek Ksawery wskrzeszający zmarłego. Święty Franciszek uzdrawia mężczyznę powstającego z grobu, na oczach tłumu zgromadzonego pod świątynią; ponad nim otwarte niobiosa z aniołami; stan II/II. Marinus, Ignatius Cornelis (czynny 1599-przed 1639) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) rysownik; ok. 1619 papier żeberkowy, miedzioryt | Herkules powstrzymuje centaury od zgwałcenia Hippodamei. Nagi Herkules niosący Hippodameję, obejmującą szyję herosa; jej prawa noga trzymana przez siedzącego na ziemi centaura; w tle po prawej Herkules zabijający sztyletem innego centaura; z cyklu: "Prace Herkulesa". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1550 papier żeberkowy, miedzioryt | Nauczanie Marii. Święta Anna siedzi na krześle, otaczając lewym ramieniem stojącą przy jej kolanach mała Marię; Maria czyta książkę rozłożoną na kolanach matki. Strahowsky, Batholomäus (1693-1759) rytownik; XVIII w. papier, miedzioryt, Odbitka nierówno obcięta wzdłuż krawędzi kompozycji; d.p.: niewielkie naddarcie i zabrudzenie. | |
Opłakiwanie Chrystusa. Maria podtrzymująca ciało Jezusa, przed którym, z lewej strony klęczy Maria Magdalena i całuje jego dłoń, za nią stoi Józef z Arymatei, trzymający całun. Lauwers, Nicolaes (1600-1652) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1621-1640 papier czerpany, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, odcięte napisy i sygnatury, podklejona papierem | |||
Frontyspis: Nouveau Livre d'Academies
. Owalny kartusz w girlandach, u podstawy kolumny, otoczony przez pięć puttów/amorków; u dołu atrybuty sztuk. Boucher, François (1703-1770) autor kompozycji; Anonim sygnatura: [?]elang sculp. rytownik; 1759 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, rylec, Rycina naklejona całą powierzchnią na kartę królewską; marginesy obcięte.
| |||
Alexander Abhasiang in Haslan. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, w owalu z inskrypcją w otoku; w bogato zdobionej szacie z szerokim kołnierzem i regimentem w lewej ręce; poniżej inskrypcja; kopia ryciny Lucasa Kiliana. Anonim rytownik; Kilian, Lucas (1579-1637) autor pierwowzoru; XVII w. papier, montaż królewski (niepełny, bez ramek miedziorytniczych), akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż |