Die Verfolgung (Centaury). Centaur o męskim torsie, chwytający w biegu za rękę centaura-kobietę o obnażonym biuście. Pietschmann, Max grafik; I ćw. XX w. ? papier żeberkowy, akwaforta
|
La mort qui danse. Żeńska personifikacja śmierci (kościotrup), stojąca, ukazana tyłem, z odwróconą głową, z zadartą spódnicą, w kapeluszu i butach na obcasie; w tle po lewej zarysy postaci. Rops, Félicien (1833-1898) grafik; 1865 ? papier, akwaforta, sucha igła
|
Rouen, Le Cours-la-Reine. Pejzaż z kępą drzew nad rzeką przecinającą miasteczko. Pankiewicz, Józef (1866-1940/43) grafik; 1904 papier żeberkowy, akwaforta
|
La buveuse dabsinthe. Kobieta w sukni, szalu i kapeluszu, stojąca, en face, ukazana od kolan, wsparta pod bok, lewym ramieniem oparta o słup. Rops, Félicien (1833-1898) autor pierwowzoru; Chevalier, Fred. (?-?) rytownik; po 1876 papier żeberkowy, akwaforta, sucha igła, heliograwiura ? wg suchej igły, akwaforty
|
Z Bożej łaski (Polonia). Kobieta siedząca z głową podpartą na dłoni, z małym dzieckiem leżącym na kolanach, koronowana przez dwa stojące po bokach anioły z mieczami; powyżej krucyfiks, na którym Chrystus wyciągający dłoń; w tle obłoki i gwiazdy. Skoczylas, Władysław (1883-1934) grafik; 1915 papier, drzeworyt
|
Chmury. Pejzaż z chatą wśród pól, nad którymi nawisłe chmury. Cieślewski, Tadeusz syn (1895-1944) grafik; 1925 bibuła japońska żeberkowa, drzeworyt, odbitka naklejona narożami na papierową podkładkę i oprawiona w passe-partout
|
Isis. Dwie ryciny: u góry półakt kobiecy siedzący przed lustrem, ukazany tyłem, u dołu otyła naga kobieta klęcząca pod drzewem, z potrójnym biustem i fallicznym ogonem, którego koniec wsuwa do swojej pochwy. Rops, Félicien (1833-1898) grafik; II poł. XIX w. papier, akwaforta, akwatinta, sucha igła, miękki werniks
|
Wędrowny gitarzysta. Rodzina zgromadzona przed gankiem prostego domu (wozu mieszkalnego?), wokół mężczyzny grającego na gitarze, siedzącego przy schodach. Naudin, Bernard (1876-1946) grafik; 1910 papier żeberkowy, akwaforta, tinta
|
Studium. Głowa starszego mężczyzny, 3/4 w lewo, z uniesioną twarzą w okularach, z brodą. Horodyńska-Waśkowska, Zofia (1913-1944) grafik; 1936 papier, sucha igła, miedzioryt
|
Karta okolicznościowa z puttami. Carte de compliment Octave Uzanne. Tablica inskrypcyjna, wokół której cztery skrzydlate putta (z kartą papieru, paletą malarską, piszące piórem) oraz leżące obok książki. Rops, Félicien (1833-1898) autor pierwowzoru; Courboin, François (1865-1926) grafik; 1892 papier, akwaforta w tonie czarnym i niebieskim, akwatinta, sucha igła, miękki werniks ?, sposób punktowany
|
Wyszydzanie. Pięć postaci naigrawających się i zaczepiających siedzącego, wyprostowanego, nagiego Chrystusa. Hasler, Bernhard (1884-?) grafik; I poł. XX w. ? papier żeberkowy, litografia
|
Dwa akty w pejzażu. Dwie nagie postacie stojące na tle prawie abstrakcyjnie ujetęgo pejzażu. Makowski, Tadeusz (1882-1932) grafik; przed 1924 bibuła, drzeworyt
|
La Peine de mort. Kobieta w luźnej szacie klęcząca tyłem do gilotyny; u dołu odcięte głowy; poniżej kompozycji głównej remarki: głowa i kobieta. Rops, Félicien (1833-1898) autor kompozycji; 1891 ? papier, sucha igła, chwiejak, heliograwiura wg litografii
|
Tancerka z wachlarzem. Danseuse a l'eventail. Baletnica z wachlarzem na scenie w teatralnym skłonie ku publiczności; poniżej studium starca w smokingu, rozmawiającego z młodą tancerką; stan II. Legrand, Louis Auguste Mathieu (1863-1951) grafik; 1907 papier, sucha igła
|
Cyrk. Kuglarze cyrkowi: pajac, karzeł z małpką, człowiek idący na rękach z piłką na stopach, na scenie na tle slonia i dwóch wielbłądów z widownią w głębi. Wąsowicz, Wacław (1891-1942) grafik; 1926 papier japoński, drzeworyt
|
Krzyż. Studium do grafiki pt. "Kuszenie świętego Antoniego". La Croix. Półnaga kobieta, 3/4 w lewo, stojąca na krzyżu w pozie ukrzyżowania, ze spódnicą uniesioną i rozpostartą za plecami; na ramieniu krzyża sowa. Rops, Félicien (1833-1898) grafik; przed 1895 ? papier, heliograwiura wg litografii
|
Portrait de Rops assis. Portret artysty, prawym profilem, ukazany do kolan, siedzący na krześle z dłońmi złożonymi na udzie; kompozycja zamknięta u góry łukiem odcinkowym. Courboin, François (1865-1926) ? fotograf; II poł. XIX w. papier, technika fotomechaniczna
|
Róg Świętojańskiej i Rynku. Fasady kamienic przy rogu rynku Starego Miasta w Warszawie; na dolnym marginesie remarka: wykusz kamienicy. Cieślewski, Tadeusz syn (1895-1944) grafik; Cieślewski, Tadeusz syn (1895-1944) rysownik; Mortkowicz, Jakub (1876-1931) wydawca; 1929 papier żeberkowy kremowy, akwaforta
|
Śmierć nie jest głodna. La mort n'a pas faim. Dwa popiersia zwrócone ku sobie: kościotrupa w czapce, z łopatą na ramieniu oraz dziewczyny unoszącej dłońmi obnażone piersi. Legrand, Louis Auguste Mathieu (1863-1951) grafik; ok. 1895 papier żeberkowy, akwatinta, sucha igła, tinta
|
Dwa akty. Dwa leżące akty kobiece w kubistycznym, prawie abstrakcyjnym ujęciu. Makowski, Tadeusz (1882-1932) grafik; ok. 1914 papier japoński, drzeworyt w odcieniach szarości
|
Winowajcy (Les Fauteurs). Les Fauteurs. Nadzy Adam i Ewa, kryjący się za krzakami ostów. Legrand, Louis Auguste Mathieu (1863-1951) grafik; Pellet, Gustave (1859-1919) wydawca; 1898 papier, akwaforta, akwatinta
|
Berthe Morisot. Portret młodej kobiety w linearnym ujęciu; popiersie 3/4 w lewo w kapeluszu. Manet, Edouard (1832-1883) grafik; 1872 papier chiński zdublowany, litografia
|
Lwów kaplica Boimów. Fasada manierystycznej kaplicy, dwukondygnacyjna, pięcioosiowa, artykułowana kolumnami i pilastrami, bogato dekorowana; ponad nią kopuła na tamburze z latarnią; po prawej fragment fasady przyległej kamienicy. Jabłczyński, Feliks (1865-1928) grafik; przed 1928 tektura zdublowana na karton, akwaforta ?, ceratoryt ?, gwasz
|
Kruczy pęd (Verfluchter Trieb), z "I Teki Graficznej", Kraków 1909. Tłum ludzikch postaci zmierzających w lewą stronę. Konieczny, Włodzimierz (1886-1916) grafik; 1909 papier, litografia, odbitka naklejona na szarą podkładkę
|
Głowa Żyda. Popiersie Żyda z głową w jarmułce, z krótką brodą i pejsami, 3/4 w prawo. Struck, Hermann (1876-1944) grafik; 1908 papier żeberkowy, litografia
|
Misanthropie!. Kobieta w czepcu i chuście na szyi, ukazana tyłem, przyciskająca do ściany i dusząca mężczyznę w fartuchu, czapce i okularach; po prawej otwarte drzwi, u dołu saboty i połamana szczotka. Rops, Félicien (1833-1898) grafik; 1872 papier żeberkowy, heliograwiura wg akwaforty, suchej igły
|
Planty krakowskie. Widok wnętrza parku z latarnią, parą na ławeczce pod drzewem i kamienicami w tle. Majcher, Alojzy (1907-1943) grafik; przed 1943 papier litograficzny, litografia
|
La Planche du Tzigane. Szkice: w centrum głowa młodego brodatego mężczyzny z długimi włosami, w kapeluszu, 3/4 w lewo; u dołu jezioro z łódką i żaglówką; wokół szkice portretowe; stan III/IV (?). Rops, Félicien (1833-1898) grafik; II poł. XIX w. papier żeberkowy, akwaforta, sucha igła, miękki werniks, heliograwiura ? wg akwaforty, suchej igły, miękkiego werniksu
|
Panna Pois Vert. Mademoiselle Pois Vert. Głowa kobieca 3/4 w lewo, z aksamitką (wstążką) na szyi. Toulouse-Lautrec, Henri de (1864-1901) grafik; 1895 papier, litografia
|
Wykrot. Kikuty przewróconych, ściętych drzew w surowym pejzażu. Horodyńska-Waśkowska, Zofia (1913-1944) grafik; przed 1944 papier czerpany, akwaforta, sucha igła
|
Frontyspis: L'Amante du Christ. Naga kobieta, ukazana tyłem, siedząca na ziemi i obejmująca stopy ukrzyżowanej postaci o murzyńskich rysach, stylizowanej na Chrystusa; w tle pejzaż w oknie witrażowym (?). Rops, Félicien (1833-1898) grafik; 1888 papier, heliograwiura wg miękkiego werniksu, suchej igły, akwatinty, akwaforty
|
Le droit au repos. Rycina humorystyczna: zgarbiony, chudy człowiek, z ogromnymi zwieszonymi genitaliami zamiast głowy. Rops, Félicien (1833-1898) grafik; 1868 papier, akwaforta, sucha igła ?
|