Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Ukamienowanie świętego Szczepana. Święty Szczepan, klęczący za murami miasta, obrzucany kamieniami przez oprawców; ponad sceną Trójca Święta w obłokach. Thomassin, Philippe (1562-1622) rytownik; Passeri, Bernardino (ok. 1540-ok. 1596) autor pierwowzoru; Belge, Stace le wydawca; Belge, Stace le autor dedykacji; Vivonne, Jean de (1530-1599) adresat dedykacji; 1588 papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona na kartę papieru | Pycha. Żeńska personifikacja przywary, w papieskiej koronie, ze swoimi atrybutami, siedząca na koniu, obok idący lew; chorągiew z orłem; kartusz ze stojącym lwem, w zwieńczeniu paw; pierwsza rycina z cyklu: „Przywary”. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1552 papier żeberkowy, miedzioryt | Święty Karol Boromeusz wśród chorych. Święty klęczący wśród chorych, z oczami wzniesionymi ku niebu; u góry putta podtrzymujące krzyż; kopia reliefu; stan II. Puget, Pierre (1620-1694) autor pierwowzoru; Moreau le Jeune, Jean-Michel (1691-1762) rytownik; Massiliensis, David rysownik pośredni; 1764 papier żeberkowy, montaż, akwaforta, miedzioryt | |
Zeus i Io nad jeziorem Lerneńskim. Io stojąca na brzegu jeziora, rozbierana przez nagiego Zeusa, siedzącego na draperii; obok Hera zstepująca w obłoku, w towarzystwie dwóch pawi; stan: avant la lettre. Jordaens, Jacob I (1593-1678) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; 1652 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Madonna z Dzieciątkiem przed świątynią. Maria trzymająca Dzieciątko na kolanach, prawym ramienim obejmuje młodego świętego Jana Chrzciciela; w tle świątynia z kolumnadą i kilka postaci; stan III. Zanetti, Antonio Maria I (1680-1757) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; 1722 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków | Ucieczka do Egiptu. Kopia odwrócona akwaforty Rembrandta; Maria trzymająca Dzieciątko Jezus w ramionach siedzi na osiołku prowadzonym przez Józefa; w tle skała. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Anonim akwaforcista; po 1633 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm, akwaforta, rylec, odbitka obcięta; odbitka w poprzek głównych żeber papieru | |
Zmartwychwstanie. Chrystus stojący na płycie nagrobnej, z chorągwią w lewej dłoni, z prawą ręką uniesioną do góry; wokół grobu czterej żołnierze; kompozycja otoczona splecionymi, kwitnącymi gałązkami róży. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta; przycięte górne naroza; niewielkie zaplamienia; ślad po poprzecznym złożeniu | Marcus Attilius Regulus
. Regulus umieszczony w beczce nabitej gwoźdźmi, obok kartagiński żołnierz zamierzający strącić beczkę ze wzgórza; po prawej inni żołnierze i dowódcy; po lewej górzysty pejzaż; z cyklu: „Rzymscy bohaterowie”. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1535 papier żeberkowy, miedzioryt | Święty Godfryd. Święty w szatach biskupich, ze złożonymi na piersi dłońmi, przed nim otwarta księga i krucyfiks; poniżej dwie sceny z życia: umywanie nóg ubogim i uczta dla biedaków. Schmittner, Leopold (1703-1761) rytownik; Schmittner, Leopold (1703-1761) autor kompozycji; Schmittner, Leopold (1703-1761) rysownik; XVIII w. papier, akwaforta, miedzioryt, g.: znaczne ubytki; zaplamienia | |
Błogosławiony Joachim ze Sieny. W półpostaci, zwrócony w prawo, wpatrujący się w Marię i aniołka trzymającego dwa wieńce laurowe; zakonnik w habicie, nad jego głową płomyk; w tle dwaj zakonnicy nad leżącym młodzieńcem; w rogu nierozpoznany herb; kompozycja w ramie z ośmiu zwojów. Hermundt, Jacob (XVII/XVIII w.) rytownik; XVII/XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; ramka z innej płyty; plisy | Ioannes a Tserclaes. Portret; mężczyzna ukazany do połowy uda, zwrócony 3/4 w prawo; w zbroi z kryzą, w prawej ręce trzyma regiment, w lewej wspartej na stole rękawiczki, obok leży hełm; w prawym górnym rogu scena alegoryczna w owalu, w tle kotara, poniżej inskrypcja. Kilian, Lucas (1579-1637) rytownik; 1629 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż; przedarcia i ubytki w dolnej partii | Alfejos i Aretuza. Stary Alfejos ścigający nimfę Aretuzę, chroniącą się w ramionach Artemidy-Diany, frunącej na obłoku; w tle pejzaż. Trémolieres, Pierre Charles (1703-1739) autor pierwowzoru; Fessard, Etienne (1714-1777) rytownik; Fessard, Etienne (1714-1777) wydawca; przed 1777 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | |
Trójca Święta i wszyscy święci. Chrystus i Bóg Ojciec zasiadający na obłokach; powyżej gołębica Ducha Świętego; nieco poniżej z lewej Maria oraz krąg świętych (apostołowie, męczennice); w dolnym pasie święci duchowni, męczennicy i żołnierze. Anonim rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; zażółcenia | Matka Rembrandta. odwrócona i zmodyfikowana kopia akwaforty Rembrandta; stan I/II. Bol, Ferdinand (1616-1680) ? malarz-rytownik; Pluym, Karel van der (1625-1672) ? malarz-rytownik; Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; 1632-1680 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm; filigr.: herb Bristolu, akwaforta, fragment niezidentyfikowanego filigr.: czapka błazna?; odbitka obcięta wokół odcisku płyty | ||
Edukacja Amora. Amor nauczany przez Hermesa, siedzącego z arkuszem papieru i wskazującego na tekst; obok naga Afrodyta, wsparta o ramię Hermesa. Romanelli, Giovanni Francesco (1610-1662) autor pierwowzoru; Levasseur, Jean Charles (1734-1816) rytownik; ok. 1750 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Męczeństwo świętego Hermenegildusa. Scena w więzieniu; święty z rozciętą czaszką leży skrępowany łańcuchami, z prawej strony biskup opuszczający celę; w głębi wychodzący kat z toporem; powyżej na obłoku anioł grający na lutni; rycina z II części "Annus dierum sanctorum". Klauber, Johann Baptist (1712-ok.1787) ? rytownik; Klauber, Joseph Sebastian (1710-1768) ? rytownik; Goetz, Gottfried Bernhard (1708-1774) ? autor pierwowzoru; Klauber, Johann Baptist (1712-ok.1787) ? wydawca; Klauber, Joseph Sebastian (1710-1768) ? wydawca; ok. 1750 papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; liczne, drobne zaplamienia; d.p.: plisa | Pielgrzymi odpoczywający pod drzewem. Dwaj meżczyźni w strojach pielgrzymów siedzący pod drzewem, ukani prawymi profilami; w tle mężczyzna na koniu i ruiny. Bella, Stefano della (1610-1664) rytownik; Henriet, Israel (1590-1661) wydawca; 1642 papier żeberkowy, akwaforta, Rycina obcięta, naklejona na kartę. | |
Marquis of Lothian (William John Kerr)
. Portret konny. Mężczyzna w mundurze i wysokiej furażerce (?) z twarzą 3/4 w lewo i wyciągniętą prawą ręką, na której zawieszona szabla, siedzący na białym koniu rasy arabskiej (?). W tle po lewej 5 kawalerzystów. Gilpin, Sawrey (1733-1807) autor pierwowzoru; Dixon, John (ok. 1740-1811) rytownik; Boydell, John (1719-1804) wydawca; Cosway, Richard (1742-1821) autor pierwowzoru; 1773 papier żeberkowy, montaż królewski, mezzotinta, rylec ?, Rycina naklejona całą powierzchnią na kartę królewską, marginesy górny, prawy i lewy obcięte do krawędzi kompozycji, dolny pod tytułem. Poziome zagięcie w dolnej partii, liczne małe zmarszczki na całej powierzchni, g.ś. ślad po rozdarciu.
| Odpoczynek Świętej Rodziny podczas ucieczki do Egiptu. Na pierwszym planie Matka Boża siedząca z Dzieciątkiem na kolanach pod drzewem, obok trzy putta i owca; na dalszym planie święty Józef odpoczywający na skraju lasu i osiołek, stan II/III. Jegher, Christoffel (1596-1652/53) drzeworytnik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1632-1640 papier czerpany, drzeworyt, odbitka obcięta i zdublowana papierem żeberkowym | ||
Zwiastowanie. Po lewej stronie Maria klęcząca przy pulpicie, za nią kotara; po prawej stronie błogosawiący Marię archanioł Gabriel z palmą. Skippe, John (1741-1812) drzeworytnik; Collins, James (czynny ok. 1715) ? autor pierwowzoru; 1782 papier, montaż (czarne tuszowe ramki), drzeworyt chiaroscuro z czterech klocków, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż z papieru żeberkowego | |||
Tytanomachia. Tytani ginący wśród skał, na tle pejzażu z miastem; powyżej bogowie olimpijscy zasiadający na obłokach, z ciskającym gromy Zeusem po środku; kompozycja w owalu. Greuter, Matthäus (1566-1638) rytownik; Romano, Giulio (1499-1546) autor pierwowzoru; Losi, Carlo (not. 1757-po 1805) wydawca; 1773 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Madonna z Dzieciątkiem i biskupem. Maria trzymająca Dzieciątko w ramionach, obok biskup w mitrze i z pastorałem. Andreani, Andrea (1558-1629) drzeworytnik; Casolani, Alessandro (1552 lub 1553-1607) autor pierwowzoru; 1591 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z czterech klocków: w tonacji brązowej i czarny, odbitka obcięta, sygnatura, data i dedykacja odcięte; ubytki w rogach; verso poruszony odcisk klocka konturowego | Oczyszczenie duszy. Kompozycja alegoryczna. Klęczący mężczyzna, ukazany tyłem z rozłożonymi rękami, wpatruje się w zmartwychwstałego Chrystusa; postać z baranimi rogami (?) przytrzymuje oburącz prawy nadgarstek klęczącego; po lewej stronie mężczyzna w okularach odwraca się od Chrystusa-Sędziego. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | |
Jezus i Jan Chrzciciel. Spotkanie Jezusa i Jana Chrzciciela; ukazani en pied, obejmujący się; Jan trzyma krzyż; na pierwszym planie baranek; w pejzażu; w ośmiokącie. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, powierzchnia perforowana, podklejona od spodu różnokolorową, metalizującą folią; odbitka naklejona całą powierzchnią na papier przycięty do jej rozmiarów; krzywe obcięcia brzegów | |||
Arcangelo Corelli. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, z głową 3/4 w prawo; w lewej ręce trzyma kartę z nutami; poniżej inskrypcja. Smith, John (1652/54-1742/43) rytownik; Howard, Hugh (1675 lub 1676-1737 lub 1738) autor pierwowzoru; 1704 papier, montaż królewski, akwaforta (w partii inskrypcji), mezzotinta, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Święta Cecylia. Święta grająca na klawikordzie; scena we wnętrzu z kolumną, wokół putta i leżący pies; stan IV/IV. Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) autor retuszu płyty rytownik; Hendricx, Gillis (1640-1677) wydawca; Witdoeck, Jan (ok. 1615-po 1642) rytownik; Berti, J. de wydawca; 1600-1659 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Posąg Madonny z Dzieciątkiem w niszy. Posąg Madonny z Dzieciątkiem w niszy z kolumnami po bokach, zwieńczonej tympanonem; po obu stronach girlandy owocowe, po prawej - podtrzymywana przez putta. Galle, Cornelis I (1576-1650) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Neyt, Herman de (1588-1642) wydawca; Neyt, Herman de (1588-1642) autor dedykacji; Rockox, Nicolaas (1560-1640) adresat dedykacji; ok. 1625 papier czerpany, miedzioryt | |
Link-boy jako Kupidyn. Chłopiec ze skrzydłami w ubogim mieszczańskim stroju, ukazany od bioder, z głową zwróconą 3/4 w lewo, z pochodnią w dłoni, na tle miejskich zabudowań. Dean, John (1754-1798) rytownik; Reynolds, Joshua sir (1723-1792) autor pierwowzoru; Sayer, Robert (1725-1794) wydawca; 1777 papier żeberkowy, montaż królewski, mezzotinta | Zmartwychwstanie. Chrystus z choragwią w ręku unoszący się nad otwartym grobem; wokół grobu czterej żołnierze; po lewej kobieta w wieńcu na głowie, z gałązką palmy i lauru (? oliwki). Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec ?, odbitka obcięta, górna krawędź docięta do kształtu kompozycji; niewielkie zaplamienia | ||
Pasterka i grający na flecie na Omval (tzw. Eulenspiegel). Po lewej stronie przykucnięta pasterka w kapeluszu plecącą wianek; obok mężczyzna leżący na ziemi, z sową na ramieniu, grający na flecie; po prawej owce i barany; w tle zarośla; stan V/V. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1642 papier żeberkowy rozstaw żeber: 23-24 mm, akwaforta siarkowanie, sucha igła | Fortuna. Naga uskrzydlona żeńska personifikacja fortuny stojąca na kuli, trzymająca w lewej ręce uzdę i kielich, w prawej węża, którego ogon spoczywa u jej stóp; w tle pejzaż z miastem nad wodą; wg miedziorytu A. Dürera „Nemesis” (B. 77). Dürer, Albrecht (1471-1528) autor pierwowzoru; Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1555 papier żeberkowy, miedzioryt, prawy górny róg: ubytek | ||
Erigone. Erigone, córka Ikariosa, ukazana od pasa z obnażonym biustem i ramionami, zwrócona w prawo i nachylona nad paterą z winogronami, którą okrywa tkaniną. Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; Vermeulen, Cornelis (1644-1708/09) rytownik; 1660-1708 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt | Odpoczywająca Afrodyta. Naga bogini leżąca na draperii w idyllicznym pejzażu z nielicznymi drzewami, pasterkami, wioską oraz wybrzeżem w tle. Vecellio, Tiziano (1488-1576) autor pierwowzoru; Seutter, Johann Gottfried (1717-1800 lub 1809) ? rytownik; Le Febvre, Valentin (1642-1680) rysownik pośredni; Viero, Teodoro (1740-1819/21) wydawca; XVIII w. papier żeberkowy, miedzioryt | ||
Friedrich Josias von Sachsen-Coburg-Saalfeld. Portret; mężczyzna ukazany do połowy uda, zwrócony 3/4 w lewo, pod drzewem; w prawej, wyciągniętej ręce trzyma regiment, którym wskazuje na scenę batalistyczną w tle; lewą przytrzymuje mapę; poniżej inskrypcja rozdzielona herbem. Loeschenkohl, Johann Hieronymus (czynny 1779-1807) rytownik; 1779-1807 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Bóg w gościnie u Abrahama. Na pierwszym planie po lewej Bóg siedzący pomiędzy dwoma aniołami, po prawej Abracham z dzbanem; na drugim planie uchylone drzwi, przy których stoi Sara, obok chłopiec z łukiem (Izmael); w tle pejzaż. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) rytownik; 1656 papier żeberkowy rozstaw żeber: 28 mm, akwaforta, sucha igła | Trójca Święta i wszyscy święci. Chrystus i Bóg Ojciec zasiadający na obłokach; powyżej gołębica Ducha Świętego; nieco poniżej z lewej Maria oraz krąg świętych (apostołowie, męczennice); w dolnym pasie święci duchowni, męczennicy i żołnierze. Anonim rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta | |
Karol de Longueval. Portret; w półpostaci, zwrócony 3/4 w lewo, w owalnej ramie z liści lauru i akantu; ubrany w zbroję i kryzę; dookoła ramy personifikacje; stan II/III. Vorsterman, Lucas I (1595-1675) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Vorsterman, Lucas I (1595-1675) wydawca; 1621 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na kartę z montażem | |||
Ofiarowanie w świątyni. Na pierwszym planie po prawej klęczy Symeon trzyma Dzieciątko Jezus na rękach, przed min klęczy Maria; po lewej prorokini Anna, nad nią gołębica Ducha Świętego; grupa oświetlona naddanturalnym światłem, otoczona tłumem wiernych, w światyni; stan III/IV. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; ok. 1640 papier żeberkowy rostaw żeber: 29 mm , akwaforta siarkowanie lub lawowanie kwasem, sucha igła | |||
Święty Erazm. Męczeństwo świętego Erazma otoczonego oprawcami; powyżej dwa putta z palmą męczeństwa i wieńcem laurowym; stan II/IV. Testa, Pietro (1607 lub 1612-1650) rytownik; Testa, Pietro (1607 lub 1612-1650) autor dedykacji; Poussin, Nicolas (1594-1665) autor pierwowzoru; ok. 1630-1631 papier czerpany, montaż królewski, akwaforta, odbitka obcięta | Judyta z głową Holofernesa. Judyta stojąca przed namiotem, trzymająca miecz w prawej ręce, wkłada obciętą głowę Holofernesa do worka trzymanego przez służącą Arbę. Sichem, Christoffel van I (1546-1624) drzeworytnik; Goltzius, Hendrick (1558-1617) autor pierwowzoru; 1568-1624 papier żeberkowy podklejony bibułą, drzeworyt en camaieu z dwóch klocków | Miłosierny Samarytanin płacący karczmarzowi za opiekę nad rannym podróżującym. Na pierwszym planie miłosierny Samarytanin na ośle dający monety mężczyźnie w okularach; w tle po prawej leżący w łóżku ranny mężczyzna opatrywany przez kobietę; z cyklu: "Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie"; kopia wg ryciny H. Aldegrevera. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; 1554 papier żeberkowy, miedzioryt, Kopia wg ryciny H. Aldegrevera; inna inskrypcja: bardziej ozdobna czcionka, brak kropek nad I, wydłużone ogonki S"; ponadto 5 dekoracyjnych liści nad drzwiami zamiast 7; na kartce na ścianie w lewym górnym rogu brak numeru 20; otwór okienny w szczycie dachu odwrotnie skierowany.
| Święty Dominik. Półpostać w owalu, w stroju zakonnym, z modelem kościoła w lewej dłoni i krzyżem oraz lilią w prawej; u dołu pies z pochodnią w pysku; wokół owału cztery medaliony okrągłe i owalny; we wszystkich sceny z życia świętego. Galle, Cornelis I (1576-1650) rytownik; Galle, Joannes (1600-1676) wydawca; 1625-1650 papier, montaż, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na montaż |
Nimfy wodne. Cztery nimfy w erotycznych pozach, leżące na falach i grzbiecie delfina, powożonego przez Amora, w otoczeniu podglądających je trytonów; w tle grota z wodospadem (?). Boucher, François (1703-1770) autor pierwowzoru; Saint-Non, Jean Claude Richard de (1730-1792) rytownik; 1766 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, akwatinta | Madonna ze śpiącym Dzieciątkiem. Maria siedząca z Dzieciątkiem na kolanach; przedstawienie w owalu, poniżej pole z inskrycpją; w rogach róże. Coriolano, Bartolomeo (ok. 1599-1676?) drzeworytnik; Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; 1610-1676 papier czerpany, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków: łososiowy, brązowy i czarny, odbitka naklejona na podkładkę z papieru żeberkowego | ||
Akt kobiety "ze stopami w wodzie". Naga kobieta siedząca na brzegu wody, w której zanurzone są jej stopy; zwrócona 3/4 w lewo, głowa profilem w lewo, nakryta czepkiem, twarz w cieniu; stan I/II. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1658 papier żeberkowy rozstaw żeber: 27 mm, akwaforta, kompozycja w liniach kadrujących marginesu | Zmartwychwstanie. Chrystus wychodzący z grobowca, stojący na palcach lewej stopy, z chorągwią w lewej ręce; obok główki anielskie; na pierwszym planie grupa uciekających żołnierzy. Anonim rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; XVIII w. papier, akwaforta, odbitka obcięta; naklejona cała powierzchniana katę papieru przyciętą do jej wymiarów | ||
Inigo Jones. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, en face, z głową 3/4 w prawo, w owalu; ubrany w kaftan zapinany pod szyję, z kołnierzem i nakryciem głowy; w prawej ręce trzyma kartę papieru; poniżej inskrypcja. Hollar, Wenzel (1607-1677) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; 1625-1677 papier, montaż królewski, akwaforta, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż; ubytki wzdłuż lewego marginesu, zuzupełnione | Christian Ernst, margrabia Brandenburgii. Portret; mężczyzna we fraku, z bronią przy pasie, zwrócony w prawo, z głową prawie en face; w prawej ręce trzyma regiment; w tle skała, poniżej inskrypcja. Anonim szkoła niemiecka rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Altea spalająca polano, zapewniające życie Meleagrowi. Altea w szatach królewskich i koronie, wkładająca polano w ogień na stosie ofiarnym, popychana przez dwie Erynie; wokół leśne zarośla, w tle herma; przedstawienie w ozdobnej bordiurze. Le Brun, Charles (1619-1690) autor pierwowzoru; Picart, Bernard (1673-1733) wydawca; Thomassin, Simon (1654-1733) rytownik; 1714 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Vue A. de quelques unes des colonnes. Widok ruin trzech antycznych światyń doryckich w typie dipteru, stojących równolegle, ukazanych w głębokiej perspektywie; na pierwszym planie pod kolumnadą jednej ze światyń pasterze odpoczywający i wypasający świenie. Piranesi, Giovanni Battista (1720-1778); 1778 papier żeberkowy, akwaforta | Ukrzyżowanie. Ukrzyżowany Jezus spogląda na świętego Jana Ewangelistę, który podtrzymuje Marię; u stóp krzyża siedzi święta Maria Magdalena z naczyniem na wonności i czaszką; wokół krzyża aniołek oraz uskrzydlone główki anielskie. Engelbrecht, Martin (1684-1756) rytownik; Engelbrecht, Martin (1684-1756) wydawca; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt | |