Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Święta Dorota. Ujęcie pełnopostaciowe; święta z palmą męczeństwa w lewej dłoni, prawą sięga po kwiat z kosza trzymanego przez putta; w tle po prawej scena dekapitacji. Fürst, Paulus (1608-1666) wydawca; Anonim rytownik; 1620-1666 papier, montaż, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Święta Glyceria, święty Laodycjusz. Scena w więzieniu; anioł uwalnia przywiązaną łańcuchami Glycerię (Glicerię); po drugiej stronie klęczący Laodycjusz; w owalu otoczonym przez parę stojących tyłem chłopców trzymających promieniste monogramy MRA oraz powyżej dwa anioły z długimi świecami. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta | Trójca Święta i wszyscy święci. Chrystus i Bóg Ojciec zasiadający na obłokach; powyżej gołębica Ducha Świętego; nieco poniżej z lewej Maria oraz krąg świętych (apostołowie, męczennice); w dolnym pasie święci duchowni, męczennicy i żołnierze. Anonim rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor kompozycji; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; zazółcenia papieru; ślady zawilgocenia | ||
Święty Jan. Święty Jan ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, patrzący w prawą stronę, lekko za siebie; w prawej ręce trzyma kielich, z którego ulatuje smok. Buesinck, Ludwig (1590-1630) drzeworytnik; Lallemand, Georges (ok. 1580-ok. 1640) autor pierwowzoru; ok. 1625 papier, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków, odbitka podklejona papierem, verso ślady po usuniętym podłożu | Wygnanie z Raju. U góry po prawej anioł z uniesionym do góry mieczem, wypędzający nagich Adama i Ewę; parze towarzyszy śmierć w postaci szkieletu;; trzecia rycina z cyklu: "Potęga śmierci". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; Holbein d. J., Hans (1497/8-1543) autor pierwowzoru; 1541 papier żeberkowy, miedzioryt, górny prawy róg: ubytek (obcięte prawe skrzydło anioła) | ||
Giovanni Lorenzo Bernini. Portret; medal poświęcony Berniniemu; awers: popiersie mężczyzny lewym profilem, obwiedzione inskrypcją; rewers: presonifikacje sztuk obwiedzione inskrypcją. Dolívar, Juan (1641-1701) rytownik; 1674 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Abel François Poisson marquis de Marigny. Portret; popiersie mężczyzny prawym profilem w medalu ujętym u góry kokardą; poniżej inskrypcja. Cochin, Charles Nicolas II (1715-1790) rytownik; Cochin, Charles Nicolas II (1715-1790) rysownik; 1757 papier, montaż królewski, akwaforta, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Sąd Ostateczny. Liczne postaci zmarłych, wychodzące z grobów, kierowane przez aniołow do nieba lub ciągnione przez diabły do ognia; powyżej rzesza świętych z Marią, a ponad nimi Chrystus zasiadający na łuku tęczy. S. D. (XVII w.?) rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcieta; d.: wytarcia płyty | |||
Święty Conon. Święty leży na boku, przywiązany do rydwanu w miejsce konia; stopy mężczyzny zostały przebite gwoździami; w tle obelisk i fragment budowli. Wehrlin, Johann Matthias (1707-1755) ? rytownik; Baumgartner, Johann Wolfgang (1709-1761) autor kompozycji; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, przybrudzenia | Friderici a Teuffenpach. Portret; mężczyzna ukazany do kolan, zwrócony 3/4 w lewo, w owalu z inskrypcją; w zbroi, z regimentem w lewej ręce, z prawą opartą na hełmie; w tle scena batalistyczna; poniżej inskrypcja. Dooms, Johann Caspar (1597-1675) rytownik; Dooms, Johann Caspar (1597-1675) autor dedykacji; 1620 papier, montaż królewski (niepełny, bez ramek miedziorytniczych), miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Herodiada i Salomea z głową świętego Jana Chrzciciela. Dwie kobiety ukazane do pasa, podtrzymujące tacę z odciętą głową świętego Jana Chrziciela. Coriolano, Bartolomeo (ok. 1599-1676?) drzeworytnik; Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; 1631 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków: dwa w tonach brunatnych i czarny, odbitka obcięta, naklejona na podkładkę z papieru żeberkowego | |
Herkules zwalczający Niezgodę. Herkules zamachujący się się maczugą na Niezgodę, którą przydeptuje prawą nogą; ponad nim putto z wieńcem laurowym. Jegher, Christoffel (1596-1652/53) drzeworytnik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) wydawca; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1632-1640 papier żeberkowy, drzeworyt | Thomas Tompion. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, prawym profilem, z głową 3/4 w prawo; z zegarkiem w lewej ręce; poniżej inskrypcja. Smith, John (1652/54-1742/43) rytownik; Kneller, Godfrey (1646-1723) autor pierwowzoru; Smith, John (1652/54-1742/43) wydawca; ok. 1700 papier, montaż królewski, mezzotinta, ruletka ?, rylec, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | Link-boy jako Kupidyn. Chłopiec ze skrzydłami w ubogim mieszczańskim stroju, ukazany od bioder, z głową zwróconą 3/4 w lewo, z pochodnią w dłoni, na tle miejskich zabudowań. Dean, John (1754-1798) rytownik; Reynolds, Joshua sir (1723-1792) autor pierwowzoru; Sayer, Robert (1725-1794) wydawca; 1777 papier żeberkowy, montaż królewski, mezzotinta | |
Święta Barbara. Święta ukazana w półpostaci, en trois quarts w prawo; wpatruje się w kielich z hostią unoszący się na chmurze; przed świętą gałazka palmy i miecz, w tle wieża. Balzer, Gregor (1751-1824) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, Papier poprzedzierany, zaplamiony, pofałdowany; d.l. i p. krawędż ubytki | The Cock of the Rock (George Augustus Eliott)
. Portret/karykatura. Popiersie lewym profilem, w mundurze i trikornie nasuniętym na oczy. Rycina kolorowana ręcznie.
Anonim rytownik; Anonim rysownik; 1786 papier żeberkowy, montaż królewski, sposób punktowany, farby wodne ?, Rycina naklejona całą powierzchnią na kartę królewską, marginesy górny i lewy obcięte do krawędzi kompozycji, dolny pod tekstem, prawy obcięty wzdłóż krawędzi kompozycji, a w partii inskrypcji p.d. wokół litery K. P.d. 2 ukośne zmarszczki papieru.
| ||
Abraham wypędzający Hagar i Izmaela. Po środku Abraham; po prawej Hagar zakrywająca twarz i odwrócony tyłem Izmael; po lewej zabudowania; w tle pejzaż. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1637 papier żeberkowy rozstaw żeber: 23-24 mm, akwaforta płyta częściowo preparowana kwiatem siarczanym, sucha igła, fragment filigr.: orzeł z pastorałem Bazylei? z inicjałami ID? | Ostatnia Wieczerza. Chrystus siedzący za stołem, otoczony przez apostołów; na pierwszym planie z lewej Judasz z sakiewką; scena w owalu wpisanym w leżący prostokąt; pomiędzy nimi w czterech polach uskrzydlone główki anielskie. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec ?, odbitka obcięta | Karol Habsburg. Portret; popiersie prawym profilem w owalnej ramie; ubrany w zbroję. Jode, Pieter de II (1601-1674?) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) rysownik; Jode, Pieter de II (1601-1674?) wydawca; 1632-1674 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona na kartę z montażem | |
Erigone. Erigone, córka Ikariosa, ukazana od pasa z obnażonym biustem i ramionami, zwrócona w prawo i nachylona nad paterą z winogronami, którą okrywa tkaniną. Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; Vermeulen, Cornelis (1644-1708/09) rytownik; 1660-1708 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt | |||
Sybilla z aniołkiem trzymającym tablicę. Sybilla zwrócona w prawą stronę, siedzi i przytrzymuje lewą ręką tablicę opartą o kolano, w prawej trzyma pióro; przed nią aniołek. Coriolano, Bartolomeo (ok. 1599-1676?) drzeworytnik; Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; 1610-1676 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: szaro-zielonego i czarnego | Adolf von Schwarzenberg . Portret; popiersie mężczyzny 3/4 w lewo, w owalnej ramie z inskrypcją; poniżej inskrypcja. Kilian, Lucas (1579-1637) rytownik; Aachen, Hans von (1552-1615) autor pierwowzoru; przed 1637 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Święta Katarzyna. Święta prowadzona na ścięcie, ponad nią aniołowie; po lewej stronie, przodem do tłumu, stoi kat z mieczem; w tle po prawej stronie budowla centralna i posąg Apolla. Leeuw, Willem van (1603-1665) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; przed 1665 papier czerpany, akwaforta, odbitka obcięta i naklejona na kartę papieru | |
Ottheinrich von Fugger. Portret; mężczyzna ukazany do połowy uda, zwrócony 3/4 w prawo; w kosztownej zbroi, z szablą przy boku i regimentem w prawej ręce; po prawej stronie hełm i rękawica; powyżej i poniżej inskrypcja. Kilian, Lucas (1579-1637) rytownik; Kilian, Lucas (1579-1637) autor dedykacji; 1636 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Święta Maria Magdalena. Święta w pozycji półleżącej, plecami oparta o drzewo; prawą dłonią trzyma czaszkę; jej lewą rękę podtrzymuje anioł; przed świętą naczynie na wonności, rózgi i dyscyplina. Anonim rytownik; XVIII w. pergamin, akwaforta, Rycina naklejona cała powierzchnią na większa od niej, prostokątną kartę papieru. | ||
Ofiarowanie Dzieciątka Jezus w świątyni. Maria podająca Dzieciątko kapłanowi stojącemu za ołtarzem; po obu stronach świadkowie zgromadzeni na schodach światyni. Zanetti, Antonio Maria I (1680-1757) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; I poł. XVIII w. papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków, odbitka obcięta, odcięte napisy pod kompozycją | Achilles. Portret imaginacyjny. Heros w zbroi karacenowej, hełmie i płaszczu, z lancą i tarczą, ukazany od bioder, lewym profilem, w ujęciu o silnym światłocieniu. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Haid, Johann Gottfried (1710/14-1776) rytownik; Boydell, John (1719-1804) wydawca; 1764 papier żeberkowy, montaż królewski, mezzotinta | ||
Chrystus udowadniający uczniom, że jest Synem Bożym. Po środku stojący Chrystus, zwrócony do apostołów po prawej i wskazujący na wyłaniającego się z obłoków Boga Ojca w górnym lewym rogu; w tle pejzaż; z cyklu: "Sceny z życia Chrystusa". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1534-1535 papier żeberkowy, miedzioryt | |||
Nauczanie Marii. Święta Anna siedzi na wysokim krześle, trzymając na kolanach rozłożoną książkę; Maria stoi obok, czytając; scena we wnętrzu. Nessenthaler, Mathias (ok. 1698-1733) wydawca; I poł. XVIII w. papier, akwaforta, mezzotinta, g.: ubytki, naddarcia i załamania papieru;
ślad po złożeniu;
rycina obcięta od góry | Jan Asselijn, zwany Krabbetje. Portret; mężczyzna w półpostaci, 3/4 w lewo, głowa en face; ubrany w wytworny strój i kapelusz; lewą ręką podpiera bok, prawa podparta na stoliku z książkami; stan III/III(V)?. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; ok. 1647 papier żeberkowy rozstaw żeber: 27 mm; fragment filigr.: lilia strasburska, akwaforta, sucha igła, rylec | ||
Petrus Ernestus Graf van Mansfeldt. Portret; popiersie mężczyzny zwróconego 3/4 w lewo, w owalu; w bogatej szacie z kołnierzem i Orderem Złotego Runa; poniżej inskrypcja na tablicy. Anonim rytownik; XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Syrena i koń morski. Syrena z uskrzydlonym puttem w ramionach i koń morski na falach; po bokach putta dmące w muszle. Kessel, Theodor van (ok.1620-po 1660) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) ? autor pierwowzoru; Opstal, Gerard van (1594 lub 1604-1668) ? autor pierwowzoru; przed 1660 papier czerpany, montaż królewski, akwaforta, odbitka obcięta, naklejona na kartę z montażem | ||
Ukrzyżowanie. Kompozycja alegoryczna; krzyż otoczony przez postaci Jana Chrzciciela, Pawła Apostoła, króla Dawida i Mojżesza, trzymających tablice z tekstami odnoszącymi się do ukrzyżowania; w tle scena ukazania węża miedzianego. Galle, Joannes (1600-1676) wydawca; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt | Święta Cecylia. Święta Cecylia grająca na portatywie w otoczeniu aniołów; drzeworyt powtarza w odwróceniu rysunek Parmigianino; stan II/II. Trento, Antonio da (ok. 1510-ok. 1550) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; Andreani, Andrea (1558-1629) wydawca; I ćw. XVII w. papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: szarego i czarnego, odbitka o ściętych rogach | ||
Henrico di Montmorancy. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, w ośmiobocznej ramie; w zbroi, z szerokim, koronkowym kołnierzem; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Trójca Święta. Pomiędzy Jezusem a Bogiem Ojcem gołębica Ducha Świętego oraz główki anielskie; nieco poniżej aniołek trzymający berło zwieńczone okiem i wyciągający dłoń z różańcem ku widocznemu na dole założeniu klasztornemu. Strahowsky, Batholomäus (1693-1759) ? rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta; po środku niewielki okrągły ubytek; ubytek w prawym dolnym rogu | Triumf Śmierci. Śmierć w postaci szkieletu z kosą jadąca na wozie, ciągniętym przez dwa woły; dookoła nieżyjące lub umierające postacie; w tle po lewej tłum kierujący się w stronę słońca; po prawej płonące miasto i paszcza lewiatana; z cyklu: "Triumfy Petrarki". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1539 papier żeberkowy, miedzioryt | Edukacja Amora. Amor nauczany przez Hermesa, siedzącego z arkuszem papieru i wskazującego na tekst; obok naga Afrodyta, wsparta o ramię Hermesa. Romanelli, Giovanni Francesco (1610-1662) autor pierwowzoru; Levasseur, Jean Charles (1734-1816) rytownik; ok. 1750 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt |
August III. Portret; cała postać w stroju polskim; po lewej stronie fotel z płaszczem obszytym gronostajem, po prawej stolik z regaliami; scena we wnętrzu pałacowym, w tle pejzaż. Zucchi, Lorenzo (1704-1779) rytownik; Silvestre, Louis (1675-1760) autor pierwowzoru; po 1750 papier żeberkowy rozstaw żeber: 30 mm, akwaforta, miedzioryt, papier z filigr.: lilia?; odbitka w poprzek głównych żeber papieru | |||
Georg Friedrich von Hohenlohe . Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawo, w owalu z inskrypcją; w zbroi z szerokim kołnierzem; poniżej inskrypcja. Kilian, Wolfgang (1581-1662) rytownik; Kilian, Wolfgang (1581-1662) wydawca; 1600-1662 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Mater Misericordiae zakonu bonifratrów. Pod połami płaszcza Marii klęczą zakonnicy; płaszcz przytrzymują stojący z tyłu św. Jan Boży i niezidentyfikowany bonifrater; w tle dwa łóżka z chorymi; w górnym pasie Trójca Święta oraz aniołowie potrzymujący banderole. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta | Święta Katarzyna sienieńska. Scena otrzymania stygmatów; Chrystus i Święta podtrzymywana przez dwa anioły, w tle kościół. Tomassin, Philippe [1562-1622] rytownik; Vanni, Francesco (1563-1610) autor kompozycji; 1580-1610 papier żeberkowy, montaż, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na montaż | |
Bachantka przygotowująca się do złożenia ofiary. Półnaga bachantka, ukazana od pasa, 3/4 w lewo, układająca girlandę owocową na trzonie hermy; kompozycja w owalu w architektonicznym obramieniu ze zwisami z winorośli bo bokach. Schultze, Christian Gottfried (1749-1819) rytownik; Taraval, Hugues (1729-1785) autor pierwowzoru; XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Fasada repliki świętych schodów w Ołomuńcu. Scena na balkonie trójosiowej, trójprzelotowej budowli; ubiczowany Jezus w otoczeniu Piłata i żołnierzy; przedstawienie repliki świętych schodów z bazyliki Nawiedzenia NMP w Ołomuńcu. Schindler, Anton Joseph (czynny 1722-1726) rytownik; I poł. XVIII w. papier, akwaforta, odbitka obcięta; ślady zawilgocenia | Przybicie do krzyża . Przy środkowym krzyżu, z trzech ustawionych, drabiny, na których oprawcy przybijający Chrystusa; u jego stóp dwie grupy postaci, wazy oraz szata. Kuessel, Melchior (1626-1681/83) rytownik; Baur, Johan Wilhelm (ok.1600/07-1640/42) autor pierwowzoru; papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta | |
Ottheinrich von Fugger. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, w owalu z inskrypcją; w kosztownym stroju z szerokim koronkowym kołnierzem, w lewej ręce trzyma regiment; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; I poł. XVII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Dwunastoletni Jezus wśród doktorów. Jezus w długiej szacie stoi po środku kompozycji; dookoła zwróceni ku niemu doktorzy, część znich oparta o balustradę na drugim planie; stan I/III. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1652 papier żeberkowy rostaw żeber: 24-26 mm, akwaforta miejscami lawowanie kwasem lub tinta z płyty, sucha igła | Sąd Parysa. Siedzący pod drzewem nagi Parys ukazany lewym profilem, podparty na lasce, trzymający jabłko w dłoni; przed młodzieńcem trzy stojące, nagie boginie; u góry po lewej Kupidyn mierzący z łuku do Parysa; w tle pejzaż z zamkiem na wzgórzu. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1538 papier żeberkowy, miedzioryt | Trójca Święta. Na łuku tęczy pomiędzy obłokami zasiadają Jezus Chrystus i Bóg Ojciec; powyżej gołębica Ducha Świętego; poniżej chmur dwa putta. Balzer, Johann Heinrich (1736-1799) rytownik; Balzer, Johann Heinrich (1736-1799) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, technika punktowana, odbitka obięta; zawilgocenia; drobne zaplamienia | |
Jupiter i Antiope. Naga Antiope, śpiąca w swobodnej pozie na draperii pod drzewem odkrywana przez Zeusa pod postacią satyra. Loo, Carle Van (1705-1765) autor pierwowzoru; Fessard, Etienne (1714-1777) rytownik; Fessard, Etienne (1714-1777) wydawca; Joullain, François (1697-1779) wydawca; 1758 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Madonna z Dzieciatkiem i świętymi. Madonna z Dzieciątkiem na kolanach, w mandorli; poniżej przy schodach stoją święty Stefan i święty Jan Chrziciel z donatorem; stan II/II. Zanetti, Antonio Maria I (1680-1757) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; 1722 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków |