Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Ukrzyżowanie
. Chrystus na krzyżu pomiędzy Marią po lewej i św. Janem po prawej stronie; na drugim planie trzy Marie - dwie stojące po obu stronach krzyża, trzecia klęcząca pod nim. W tle górzysty pejzaż i zabudowania. II stan. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; 1547 papier żeberkowy, miedzioryt, II stan (usunięty błąd: podwójne "N", z których jedno odwrócone, w słowie "OMNIS") | Męczeństwo świętej Apolonii. Święta prowadzona do stosu przez dwóch oprawców; w tle architektura; powyżej w rocaille'owym kartuszu scena wyrywania świętej zęba. Ebersbach, Johann Jacob (1717-1754) rytownik; Baumgartner, Johann Wolfgang (1709-1761) rysownik; XVIII w. papier, akwaforta, g.: zawilgocenie
d.: plamka | ||
Święta Maria Magdalena de' Pazzi . Święta w pozycji półleżacej, podtrzymywana przez dwa anioły, doznaje wizji i otrzymuje stygmaty; pośród obłoków unosi się kielich z hostią, od których biegnie płomienisty promień do serca świętej. Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; II poł. XVII w. papier, akwaforta | Leto (Latona). Leto klęcząca nad brzegiem jeziora w Likii z parą niemowląt - Apollem i Artemidą - otoczona przez podglądających ją pasterzy, których za chwilę zamieni w żaby. Le Moine, François (1688-1736) autor pierwowzoru; Anonim francuski: De F... Gr. du Cabinet du Roy rytownik; Larmessin, la Veuve de (czynna 1755-1763) wydawca; 1755-1763 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Circe pojąca towarzyszy Odyseusza. Circe podająca czarkę mężczyźnie, który wraz z towarzyszami znajduje się na łodzi; u jej stóp węże; stan II/II. Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; Trento, Antonio da (ok. 1510-ok. 1550) drzeworytnik; Andreani, Andrea (1558-1629) wydawca; 1602 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: piaskowego i czarnego, odbitka obcięta, odcięty fragment sygnatury | Karl Clemens Pellegrini. Portret; popiersie mężczyzny lewym profilem, w medalu z inskrypcją w otoku, dekorowanym wieńcem i panopliami; poniżej tablica inskrypcyjna, na niej armata, księga, plan fortyfikacji i przyrządy kreślarskie. Mark, Quirin (1753-1811) rytownik; Vinazer, Christian (1747-1782) autor pierwowzoru; 1782 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż |
Święty Hieronim modlący się. Po środku klęczy święty Hieronim z rękoma złozonymi do modlitwy w arkadzie, przed nim księga; po prawej lew; w tle roślinność; stan I/III. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1632 papier żeberkowy rozstaw żeber: 23 mm, akwaforta, rylec cienki, odbitka obcięta wokół odcisu płyty | Zwiastowanie. Kompozycja symboliczna. Archanioł Gabriel i Maria klęczący na przeciwko siebie; pomiędzy nimi kwiat z kielichem zwieńczonym sercem, w którym leżące Dzieciątko Jezus, wyciągające rączki ku widocznym u góry Bogu Ojcu i gołębicy Ducha Świętego; w owalu z gałązek róży. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec ?, odbitka obcięta; p.d.: zaplamienia | ||
Chrystus jako Światłość świata. Kompozycja alegoryczna. Chrystus z krzyżem i jabłkiem, en pied, otoczony światłością; po obu stronach bramy, przez które wchodzą zbawieni oraz potępieni; na pierwszym planie ewangeliści z atrybutami oraz franciszkanin (kapucyn?) z księgą. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | |||
Melchior von Redern. Portret; popiersie mężczyzny zwróconego 3/4 w prawo, w owalu z inskrypcją; w zbroi, z kryzą, brodą i podkręconym wąsem; poniżej inskrypcja. Aachen, Hans von (1552-1615) autor pierwowzoru; Custos, Dominicus (1559/60-1615) autor dedykacji; Kilian, Lucas (1579-1637) rytownik; 1590-1615 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Stopnie miłości Bożej. Kompozycja alegoryczna . Ukrzyżowany Jezus, przyciągający do lewego boku młodzieńca, stojącego na czterech symbolicznych stopniach; po drugiej stronie krzyża Matka Boża. Anonim rytownik; Pfeffel, Johann Andreas (1674-1748) wydawca; Wierix, Hieronimus (1553-1619) ? autor kompozycji; I poł. XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec ?, odbitka obcięta; p.: naddarcie | ||
Bachantki i satyrowie. Satyr i naga bachantka pijący wino przy stole, w tle po prawej para w zbliżeniu miłosnym, po lewej dwie pary satyrów i kobiet w zalotach przy hermie Dionizosa; tło pejzażowe. Caresme, Jacques Philippe (1734-1796) autor pierwowzoru; Hémery, Antoine François (ur. 1751) rytownik; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | |||
Słoń. Stojące zwierze skierowane w lewo, w tle koeljne, ukazane tyłem, z uniesiona w górę trąbą. Bella, Stefano della (1610-1664); Bella, Stefano della (1610-1664) rytownik; Mariette, Jean (1660-1742) wydawca; 1640-1641 papier żeberkowy, akwaforta, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Święta Katarzyna Genueńska (?). Klęcząca przed monstrancją na ołtarzu, powyżej którego wizja mężczyzny zanurzającego pióro w boku Chrystusa; scena w owalu, poza którym dwaj aniołowie z kadzielnicami wokół monstrancji; liczne świece na schodach oraz naczynia i szaty liturgiczne. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, odbitka obcięta; górna krawędź krzywo przycięta | Miłosierny Samarytanin. Kopia akwaforty Rembrandta; po środku koń trzymany za uzdę przez chłopca; z grzbietu zwierzęcia schodzi ranny mężczyzna przy pomocy sługi; na drugim planie wejście do gospody, przy którym Samarytanin i gospodarz; na pierwszym planie pies. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Savery, Salomon (1594-1678) ? rytownik; Savery, Salomon (1594-1678) wydawca; 1633-1678 papier żeberkowy rozstaw żeber: 21-22 mm, akwaforta, odbitka obcięta poza odcisk płyty; papier z filigr.: wazon z kwiatem | Georg von Hessen-Darmstadt. Portret; popiersie mężczyzny w zbroi, płaszczu i z orderem na piersi, 3/4 w lewo, z głową zwróconą lekko w prawo; poniżej inskrypcja. Anonim szkoła niemiecka rytownik; XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż |
Bracia sprzedają Józefa Izmaelitom
. W centrum mężczyzna płacący drugiemu, który trzyma Józefa za rękę, drugi popycha go w kierunku kupującego. Wokół inni bracia; po prawej dwa wielbłądy; po lewej drzewo; w tle górzysty pejzaż; z cyklu: "Historia Józefa". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; 1546 papier żeberkowy, miedzioryt | |||
Wojownicy greccy . Wojownicy w zbrojach, z końmi, stojący przed namiotem; Odyseusz z towarzyszami (?). Ruggieri, Guido (czynny ok. 1550) ? rytownik; Primaticcio, Francesco (1504-1570) autor pierwowzoru; Ghisi, Giorgio (1512/20-1582) ? rytownik; Losi, Carlo (not. 1757-po 1805) wydawca; 1773 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt | Mucjusz Scewola kładący rękę w ogień . Mucjusz Scewola, w zbroi, wkładający rękę w ogień przed królem Porsenną stojącym w otoczeniu świadków po lewej stronie. Zanetti, Antonio Maria I (1680-1757) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; I poł. XVIII w. papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków | Chrystus i Samarytanka. Anonimowa kopia współczesna akwaforty Rembrandta; na pierwszym planie Jezus i Samarytanka przy studni, za nimi ruiny; w tle po prawej grupa osób i pejzaż; stan I/II. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Anonim akwaforcista; po 1634 papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta wokół odcisku płyty | Claude Ballin. Portret; popiersie mężczyzny en face, z głową zwróconą 3/4 w lewo, w owalnej ramie, ujętej u dołu herbem; poniżej inskrypcja. Lubin, Jacques (ok.1659-po 1703) rytownik; IV ćw. XVII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż |
Boże Narodzenie
. Po środku Maria klęcząca nad leżącym na małym koszu Dzieciątkiem, po prawej Józef trzymający latarenkę; po lewej zbliżający się pasterze. W tle po prawej zwierzęta w stajni; z cyklu: "Sceny z życia Chrystusa". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1534-1535 papier żeberkowy, miedzioryt | Wniebowstąpienie. Chrystus unosi się ponad głazem, na którym odbicie stóp; wokół głazu apostołowie rozkładają ręce w dynamicznych gestach; prawdopodobnie ilustracja z brewiarza. Portio, Aniello (XVII/XVIII w.) rytownik; XVII/XVIII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcieta; ślady złożenia; g.: naddarcie; d.l.: urwany i podklejony róg | ||
Frontyspis zeszytu projektów zegarów, stółow i piedestałów. Ujęcie frontalne opraw dwóch zegarów kominkowych i jednego ściennego; z Nouvelle iconologie historique [...] Berthault, Pierre Gabriel (1737-1831) rytownik; Delafosse, Jean Charles (1734-1789) projektant; Chéreau, Jacques-Francois syn ( 1742-1794) wydawca; 1771 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta | Bachus i Ariadna. Scena wielopostaciowa: z przodu Bachus niosący dzban do śpiącej na ziemi, nagiej Ariadny i trzy putta z dzbanem i kozą; na drugim planie mężczyźni dający pić parze lampartów i rydwan; wokół i w głębi postacie rozmawiające, tańczące i pijane. Chéron, Louis (1660-1725) rysownik pośredni; Poussin, Nicolas (1594-1665) autor pierwowzoru; Beauvais, Nicolas (1687-1763) rytownik; Ryall, John (1752-1790) wydawca; 1760-1790 ? papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | ||
Dzieciątko Jezus w stajence. Dzieciątko leży w wypełnionym słomą żłobie, oświetlone silnym światłem; wokół przedmioty nawiązujące do pierwszych lat życia Jezusa: naczynia na mirrę, złoto i kadzidło; dwa ptaki w koszu; nóż i misa do obrzezania; baranki i kosz; zakrwawiona szabla (?). Schurtz, Cornelius Nicolaus (2. poł. XVII w.) rytownik; Loots, Jacob (ok. 1651) autor kompozycji; II poł. XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; d.p.: ubytek, naddarcie; drobne ubytki na krawędziach | Europa dosiadająca Zeusa pod postacią byka. Europa siedząca na grzbiecie byka spoczywającego na ziemi, otoczona przez asystujące jej kobiety i amorki; powyżej Amor i orzeł, w tle pasterz z krową. Veronese, Paolo (1528-1588) autor pierwowzoru; Le Febvre, Valentin (1642-1680) rytownik; Le Febvre, Valentin (1642-1680) rysownik pośredni; Campen, Jacobus van (not. 1682) wydawca; przed 1680 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Rzym. Kościół św. Stanisława. Castrum Doloris Jana III Sobieskiego - widok od strony wejścia. We wnętrzu kościoła castrum doloris z urną, pod baldachimem i otoczone świecznikami; na ścianach pięć owalnych ram ze scenami; pod kompozycją inskrypcja rodzeilona herbem Janina. Bartoli, Pietro Santi (1635-1700) malarz-grafik; Cipriani, Sebastiano (ok. 1662-1738) architekt; po 1696 papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | |
Święta Attrakta, święty Patryk. Święty Patryk, w stroju biskupim, udziela błogosławieństwa klęczącej przed ołtarzem świętej Attrakcie; na dalszym planie duchowny i anioł; scena w owalu otoczonym dekoracją kwiatową i symbolicznymi przedmiotami w czterech rogach. Anonim rytownik; XVIII w. papier, miedzioryt | |||
Guido von Starhemberg . Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do pasa, 3/4 w lewo, z głową 3/4 w prawo; z bronią przy pasie i regimentem w prawej ręce; w tle pejzaż, poniżej inskrypcja. Bernigeroth, Martin (1670-1733) ? rytownik; I ćw. XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, sposób punktowany, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Philippe de Monte. Portret; popiersie mężczyzny 3/4 w lewo, w owalnej ramie z inskrypcją w otoku; portretowany w kaftanie zapiętym na piersi i wysokim nakryciu głowy z krótkim daszkiem; dookoła ramy dekoracja roślinna; poniżej kartusz z inskrypcją. Boissard, Jean-Jacques (1528-1602) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; przed 1596 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Kupidyn wykonujący łuk. Nagi Amor ukazany tyłem rzeźbiący nożem łuk, stojący na księgach; u jego stóp w tle, amorek ściskający dziewczynkę. Rycina w odcieniu sangwiny. Bartolozzi, Francesco (1725-1815) rytownik; Correggio, Antonio (1489-1534) autor pierwowzoru; Benedetti, Michele (1745-1810) rysownik pośredni; 1785 papier żeberkowy, montaż królewski, ruletka, rylec, sposób punktowany | |||
Ścięcie świętego Jana Chrzciciela. Na środku kompozycji klęczący święty Jan, za nim mężczyzna zamachujący się mieczem; po prawej chłopiec z misą; w tle tłum świadków; scena we bramie pałacowej; stan I/IV. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1640 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24-25 mm, akwaforta, odbitka obcięta wokół odcisku płyty; papier z monogramem: BL. | Carl Theodor Otto zu Salm. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, 3/4 w lewo, oparty na lewej ręce; w zbroi, z Orderem Złotego Runa na piersi i regimentem w prawej ręce; w tle kotara, poniżej inskrypcja. Anonim szkoła niemiecka rytownik; I poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Hieronymus von Erlach. Portret; mężczyzna w kosztownym stroju ukazany do pasa, 3/4 w prawo, we wnętrzu; w prawej ręce trzyma buławę; po lewej stronie stolik z pieczęcią, kluczami i regimentem; w tle kotara i hełm, poniżej inskrypcja rozdzielona herbem. Rusca, Cav. Carlo Francesco (1696-1760/69) autor pierwowzoru; Wille, Johann Georg (1715-1808) rytownik; przed 1797 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Męczeństwo Świętej Katarzyny. W centrum święta zwrócona ku rozstępującym się niebiosom, w otoczeniu pękających kół i upadających żołnierzy. Salviati, Francesco (1510-1563) autor kompozycji; Cartaro, Mario (1560-1620) autor pierwowzoru; Anonim rytownik; po 1563 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Święty Sebastian. Męczeństwo; święty przywiązany do słupa na środku placu; po lewej stronie dwaj strzelający do niego łucznicy; dookoła tłum przyglądających się ludzi, w tle zabudowania Rzymu; kopia. Callot, Jacques (1592-1635) autor pierwowzoru; Anonim akwaforcista; Mariette, Pierre (1634–1716) wydawca; po 1633 papier czerpany, akwaforta | |
Zeus i Leda (Jupiter jouissant de Leda). Naga stojąca Leda w akcie miłosnym z Zeusem pod postacią łabędzia; kompozycja imitująca rysunek w montażu kolekcjonerskim. Romano, Giulio (1499-1546) autor pierwowzoru; Prestel, Johann Gottlieb (1739-1808) rytownik; 1776 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, akwatinta w tonie sepii | Herkules wypędza Zawiść ze świątyni Muz. Po lewej stronie Apollo siedzący wśród Muz i wskazujący ręką na Zawiść, którą wypędza Herkules trzymający maczugę; stan II. Carpi, Ugo da (ok. 1479-1532) drzeworytnik; Peruzzi, Baldassare (1481-1536) autor pierwowzoru; przed 1532 papier czerpany, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków, odbitka podklejona papierem żeberkowym, przycięta do wymiarów klocka; na dole po środku uzupełniony ubytek | ||
Ostatnia Wieczerza. Chrystus siedzący przy stole, otoczony apostołami, ze św. Janem śpiącym na piersi; po przeciwnej stronie stołu Judasz, z sakiewką za plecami, biorący jeden komunikant ze wspólnej misy; obok niego diabeł; nad stołem lampa; na pierwszym planie misa i dzban. Anonim rytownik; Vos, Marten de (1532-1603/04) ? autor kompozycji; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta; zaplamienia | Zdjęcie z krzyża. Mężczyżni na drabinach zdejmują z krzyża ciało Chrystusa, podtrzymywane przez stojących obok świętych: Jana Ewangelistę, Marię Magdalenę i Marię; stan II/V. Vorsterman, Lucas I (1595-1675) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor dedykacji; Carleton, Dudley (1599–1654) adresat dedykacji; Vorsterman, Lucas I (1595-1675) wydawca; 1620 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na kartę z montażem | Judyta z głową Holofernesa
. Po lewej, we wnętrzu namiotu bezgłowe ciało Holofernesa na łożu; w centrum Judyta uciekająca z namiotu, oglądająca się za siebie i przykrywająca tacę z odciętą głową, stojącą na głowie służącej; z cyklu: "Sceny ze Starego Testamentu". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1541 papier żeberkowy, miedzioryt | |
Święty Andrzej. Męczeństwo; obnażony święty przy krzyżu w otooczeniu oprawców, nad nim putto z wieńcem laurowym i palmą męczeństwa. Corneille, Michel (1642-1708) rysownik-rytownik; Mariette, Jean (1660-1742) wydawca; Corneille, Michel (1642-1708) autor dedykacji; 1655-1708 papier czerpany, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona na kartę papieru żeberkowego i niebieską podkładkę | Johann Gottlob von Quandt. Portret; popiersie mężczyzny zwróconego 3/4 w prawo, w owalnej ramie, ujętej od góry wieńcem laurowym; poniżej tablica z inskrypcją. Bause, Johann Friedrich (1738-1814) rytownik; Graff, Anton (1736-1813) autor pierwowzoru; 1784 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, ruletka, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Święta Maria Magdalena. Święta siedzi pod skałą, opierając ciało na lewym ramieniu, prawą dłoń przyklada do piersi, głowę zwraca w prawo, wpatrując się w niebo; odwrócona kompozycja ryciny Cornelisa Galle. Anonim rytownik; XVII w. papier czerpany, akwaforta, miedzioryt, Odbitka przycięta, odcisk płyty tylko na dole |