Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Święty Dachatius. Święty otoczony grupą mężczyzn ubranych w stylizowane, wschodnie stroje; poniżej siedzący młodzieniec, z otwartą księgą na kolanach, z kluczem w dłoni; przed nim pasące się owce. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, rycina docięta na kształt nieregularnego sześcioboku | Apollo i Dafne. Omnia vincit Amor. Dafne ścigana przez Apolla, przemianiającą się w wawrzyn nad brzegiem wody; wokół nagie postacie i personifikacja rzeki. Verso: nieokreślona kompozycja i portret młodej kobiety. Maratta, Carlo (1625-1713) autor kompozycji; Audenaerde, Robert van (1633-1743) rytownik; 1680-1704 papier żeberkowy, akwaforta, pióro, tusz brązowy, kredka czarna, miedzioryt z dwóch płyt, farby wodne | ||
Georg Friedrich von Hohenlohe . Portret; mężczyzna w kosztownym stroju ukazany do połowy uda, zwrócony 3/4 w prawo, z szablą przy boku i regimentem w prawej ręce; w tle kotara i kolumna, poniżej inskrypcja. Kilian, Lucas (1579-1637) rytownik; Kilian, Lucas (1579-1637) autor dedykacji; 1632 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż; ubytek papieru w lewym górnym rogu, przedarcie w prawym, dolnym | Madonna ze śpiącym Dzieciątkiem. Maria siedząca z Dzieciątkiem na kolanach; przedstawienie w owalu, poniżej pole z inskrycpją. Coriolano, Bartolomeo (ok. 1599-1676?) drzeworytnik; Reni, Guido (1575-1642) autor pierwowzoru; 1610-1676 papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z trzech klocków: szary, łososiowy i czarny, odbitka podklejona papierem żeberkowym | Ofiarowanie w światyni. Na pierwszym planie po prawej klęczy Symeon trzyma Dzieciątko Jezus na rękach, przed min klęczy Maria; po lewej prorokini Anna, nad nią gołębica Ducha Świętego; grupa oświetlona naddanturalnym światłem, otoczona tłumem wiernych, w światyni; stan II/IV. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; ok. 1640 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24-25 mm, akwaforta siarkowanie lub lawowanie kwasem, sucha igła | |
Saturn. Nagi, brodaty, kroczący w lewo Saturn, z kosą w lewej ręce, prawą trzymający za stopę nagiego chłopca, odwróconego głową do dołu; za bogiem, na ziemi leżący baran; w tle pejzaż z zamkiem; z cyklu: „Siedem planet“. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1553 papier żeberkowy, miedzioryt | Diana odkrywająca brzemienność Kallisto. Artemida z grupą nimf w kąpieli, wskazująca na Kallisto, rozbieraną przez parę kobiet i zasłaniającą brzuch; w tle leśny skalisty pejzaż. Le Moine, François (1688-1736) autor pierwowzoru; Walker, William (1729-1793) rytownik; Boydell, John (1719-1804) wydawca; 1767 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Święta Maria Magdalena. Święta klęczy w jaskini z rozłożonymi rękami; zwraca się w lewo ku krucyfiksowi; z boku Chrystusa tryska krew; przed świętą otwarta księga, dyscyplina, czaszka i naczynie na olejek; powyżej sceny trzy medaliony emblematyczne. Anonim rytownik; XVIII w. papier czerpany, miedzioryt | |
Święta Weronika ociera twarz Jezusowi. Chrystus, upadający pod ciężarem krzyża, wspiera się o ziemię, kierując głowę w stronę pochylonej Weroniki; święta trzyma przed sobą chustę z wizerunkiem twarzy Jezusa; w tle żołnierze i Szymon z Cyreny; scena w sześciokącie. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, odbitka obcięta; ubytki głównie na krawędziach; zabrudzenia | Wskrzeszenie Łazarza. Po lewej Chrystus stojący wśród zadziwionych świadków; po prawej Łazarza powstający z grobu; scena wśród skał; w tle widok miasta; stan I/II. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1642 papier żeberkowy rozstaw żeber: 25 mm, akwaforta siarkowanie, sucha igła, odcisk płyty o zaokrąglonych narożnikach; papier z fragmentem filigr.: korona tarczy lilii strasburskiej; verso w owalu sangwinowy portret (Kok). | ||
Raimondo Montecuccoli. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, 3/4 w prawo, w owalnej ramie z liści lauru i akantu, nad którą orzeł; po lewej stronie Atena, po prawej personifikacja Sławy; poniżej postument z herbem, dwaj niewolnicy, armaty i bębny; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; II poł. XVII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Emanuel Sueyro. Portret; mężczyzna przedstawiony do kolan, zwrócony 3/4 w lewo; w zbroi, z szablą; prawą rękę trzyma na książce leżącej na stoliku. Jode, Pieter de I (1570/74-1634) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1624 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona na kartę z montażem | Święty Franciszek Ksawery wskrzeszający zmarłego. Święty Franciszek uzdrawia mężczyznę powstającego z grobu, na oczach tłumu zgromadzonego pod świątynią; ponad nim otwarte niobiosa z aniołami; stan II/II. Marinus, Ignatius Cornelis (czynny 1599-przed 1639) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) rysownik; ok. 1619 papier żeberkowy, miedzioryt | Herkules powstrzymuje centaury od zgwałcenia Hippodamei. Nagi Herkules niosący Hippodameję, obejmującą szyję herosa; jej prawa noga trzymana przez siedzącego na ziemi centaura; w tle po prawej Herkules zabijający sztyletem innego centaura; z cyklu: "Prace Herkulesa". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1550 papier żeberkowy, miedzioryt |
Nauczanie Marii. Święta Anna siedzi na krześle, otaczając lewym ramieniem stojącą przy jej kolanach mała Marię; Maria czyta książkę rozłożoną na kolanach matki. Strahowsky, Batholomäus (1693-1759) rytownik; XVIII w. papier, miedzioryt, Odbitka nierówno obcięta wzdłuż krawędzi kompozycji; d.p.: niewielkie naddarcie i zabrudzenie. | |||
Opłakiwanie Chrystusa. Maria podtrzymująca ciało Jezusa, przed którym, z lewej strony klęczy Maria Magdalena i całuje jego dłoń, za nią stoi Józef z Arymatei, trzymający całun. Lauwers, Nicolaes (1600-1652) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; 1621-1640 papier czerpany, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, odcięte napisy i sygnatury, podklejona papierem | Frontyspis: Nouveau Livre d'Academies
. Owalny kartusz w girlandach, u podstawy kolumny, otoczony przez pięć puttów/amorków; u dołu atrybuty sztuk. Boucher, François (1703-1770) autor kompozycji; Anonim sygnatura: [?]elang sculp. rytownik; 1759 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, rylec, Rycina naklejona całą powierzchnią na kartę królewską; marginesy obcięte.
| ||
Alexander Abhasiang in Haslan. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, w owalu z inskrypcją w otoku; w bogato zdobionej szacie z szerokim kołnierzem i regimentem w lewej ręce; poniżej inskrypcja; kopia ryciny Lucasa Kiliana. Anonim rytownik; Kilian, Lucas (1579-1637) autor pierwowzoru; XVII w. papier, montaż królewski (niepełny, bez ramek miedziorytniczych), akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Johann Adol Hasse. Portret; popiersie mężczyzny, zwróconego 3/4 w lewo, w owalnej ramie, wspartej na cokole z niszą; portretowany w peruce, z płaszczem przerzuconym przez prawe ramię, wychodzącym poza ramę obrazu; na cokole nuty, poniżej inskrypcja. Zucchi, Lorenzo (1704-1779) rytownik; Rotari, Pier Antonio (1707-1762) autor pierwowzoru; 1720-1779 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, ruletka, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Ostatnia Wieczerza. Chrystus zasiadający za stołem, błogosławiący chleb i wino. Wokół stołu apostołowie; pod stołem pies. W tle wnętrze z portalem, oknem, kotarą, ksiągą i lichtarzami. Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Bolswert, Boëtius Adamsz. (1580-1633) rytownik; Bolswert, Boëtius Adamsz. (1580-1633) wydawca; XVII w. papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta; mocno uszkodzona: liczne ślady zagięć i wytarcia papieru; znaczny ubytek papieru w partii inskrypcji i u dołu kompozycji. | Święty Kazimierz, królewicz. Pełnopostaciowy portret alegoryczny z aniołem podającym koronę, z uskrzydlonym geniuszem z łukiem i zawiązanymi oczami u stóp; w rokokowym obramieniu. Balcewicz, Franciszek Wacław (czynny 1748-1760) rytownik; 1749 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Święta Barbara, święta Agnieszka. Klęczący Stanisław Kostka otrzymuje komunię od dwóch aniołów klęczących na obłoku; z prawej strony św. Agnieszka, en pied, z barankiem i palmą w ręku; z lewej strony św. Barbara, z palmą i wieżą przed nią. Anonim rytownik; XVI/XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | Przypowieść o siewcy. Na pierwszym planie siewca rozrzucający ziarno, idący w lewą stronę; na drugim planie ptaki, lecące i chodzące po polu, dziobiące ziarno; w tle górzysty pejzaż z zamkiem; z cyklu: "Sceny z życia Chrystusa". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1534-1535 papier żeberkowy, miedzioryt | ||
Adoracja Jezusa przez Kościół walczący i cierpiący. Stojący na obłoku Chrystus, trzymający berło i jabłko, adorowany przez klęczący poniżej tłum z dostojnikami kościelnymi i świeckimi na czele oraz dusze czyśćcowe; powyżej postaci Jezusa dwa anioły, słońce, księżyc i chrystogram IHS. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; zaplamienia | Jeden z Ojców lub Doktorów Kościoła. Śiedzący święty zwrócony w prawą stronę, ubrany w strój biskupi; piszący w księdze opartej na kolanach; po prawej stronie mitra i pastorał. Stella, Jacques (1596-1657) ? drzeworytnik; I poł. XVII w. papier żeberkowy barwiony w masie, szaro-niebieski, światła bielą, drzeworyt | ||
Chrystus Dobry Pasterz. W półpostaci, w chmurach, z głową 3/4 w prawo, trzymający na ramionach owcę, a w lewym ręku kij pasterski; u góry z prawej strony dwie uskrzydlone główki anielskie. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, ruletka, rylec, odbitka obcięta; zaplamienia i zabrudzenia | Ostatnia Wieczerza. Jezus Chrystus ukazany w centrum kompozycji, w otoczeniu apostołów, siedzący za stołem; stan I/II. Soutman, Peter (1580-1657) rytownik-wydawca; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; da Vinci, Leonardo (1452-1519) autor pierwowzoru; przed 1657 papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka z dwóch płyt, sklejona po środku | Henricus Liberti. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawo, z głową odchyloną w lewo; lewym ramieniem wsparty o cokół, na którym stoi kolumna; w prawej ręce trzyma kartę z nutami; poniżej inskrypcja; stan IV lub V/V. Jode, Pieter de II (1601-1674?) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; 1640-1645 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | |
Amor ostrzący swe strzały. Stojący Amor ostrzący grot strzały na dużej ostrzałce o kolistym kamieniu napędzanym korbą, kręconą przez siedzące na cokole putto i polewanym wodą ze stojącej powyżej wazy, napełnianej przez frunące putto; z tyłu postać ze strzałami, w tle pejzaż. Peiroleri, Pietro (1741-1771) rytownik; Natoire, Charles Joseph (1700-1777) autor pierwowzoru; Peiroleri, Pietro (1741-1771) wydawca; 1758 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Wizja świętego Dominika. Kompozycja dwustrefowa; w górnym pasie Piotr i Paweł; święci podają klęczącemu poniżej Dominikowi laskę i księgę; obok Dominika kula ziemska, pies z pochodnią oraz dwa aniołki z kartuszem ze sceną cudu z księgami; ekslibris (?) ojca Rajmunda Bruns. Wolfgang, Christian (1719-1750) ? rytownik; 1742 papier żeberkowy, miedzioryt, zaplamienia; drobny ubytek na prawej krawędzi | ||
Mężczyzna w kapeluszu z szerokim rondem. Odwrócona kopia akwaforty Rembrandta; popiersie 3/4 w lewo, głowa prawie en face. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) autor pierwowzoru; Cumano, Costantino (ok. 1760-1803) rysownik-rytownik; 1790-1792 papier żeberkowy cienki, rozstaw żeber: 21-22 mm, akwaforta, kompozycja w liniach kadrujących marginesu | Święty Jan Ewangelista na Patmos. Siedzący święty, trzymający w lewej dłoni pióro, prawą na otwartej księdze, leżącej przed nim; Jan zwraca się ku widocznej w lewym górnym rogu Niewieście Apokaliptycznej; za świętym orzeł z kałamarzem w dziobie; z przodu wąż w kielichu; poniżej dedykacja. Strahowsky, Batholomäus (1693-1759) ? rytownik; Schubert, Franciscus (XVII/XVIII w.) autor dedykacji; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | ||
Dyplom Masonów z Bordeaux
. Draperia zwieszająca się u stóp karmiącej matki, podtrzymaywana przez amorki/putta. U dołu putta rysujące kolumny i narzędzia budowniczych. U góry dwa amorki/putta z atrybutami masońskimi. Avant la lettre. Stan III. Boucher, François (1703-1770) autor kompozycji; Choffard, Pierre Philippe (1730-1809) rytownik; 1766 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, rylec, Rycina naklejona całą powierzchnią na kartę królewską; marginesy obcięte.
| Diana i nimfy przed polowaniem. Bogini z łukiem i kołczanem w otoczeniu nimf strzelających z łuku, kąpiących się i trzymających psy; w tle kobiety niosące martwą sarnę i ćwiczące w pejzażu. Domenichino (1581 lub 1589-1641) autor pierwowzoru; Morghen, Raphael (1758/61-1833) rytownik; Volpato, Giovanni (1732/33-1803) wydawca; 1784 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | ||
Młody Jezus z narzędziami Męki. W wypełnionym słomą żłobie klęczy młody Jezus, obejmując podstawę stojącego obok krzyża; Jezus wpatruje się w kielich z hostią; po obu stronach żłobu wół i osioł oraz liczne Arma Christi; kompozycja oktogonalna. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | Śmierć Dydony. Dydona po samobójstwie na przygotowanym dla siebie stosie, opłakiwana przez kobiety; kompozycja w owalu. Cipriani, Giovanni Battista (1727-1785) autor pierwowzoru; Bartolozzi, Francesco (1725-1815) rytownik; Bartolozzi, Francesco (1725-1815) wydawca; 1778 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | Święty Jordan Wyznawca. Klęczący przed ołtarzem, z kielichem w dłoni; za nim, poniżej klęczący ludzie; w owalu otoczonym scenami alegorycznymi: stołem zastawionym do uczty, monstrancją, stołem z chlebami pokładnymi, Melchizedek, Eliasz budzony przez anioła. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, odbitka przycięta; fragmentarycznie zachowany odcisk płyty | |
Gideon Ernst von Loudon. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawo, z głową 3/4 w lewo, w owalnej ramie; poniżej dwaj dowódcy podający sobie ręce, otoczeni sztandarami i panopliami; po lewej personifikacja Sławy; poniżej kartusz z inskrypcją. Nilson, Johannes Esaias (1721-1788) rytownik; przed 1788 papier, montaż królewski, akwaforta, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Pejzaż z kobietą niosącą dzban na głowie. Widok rozległej równiny; na pierwszym planie po lewej stronie kobieta dojąca krowy i mężczyzna na koniu, po prawej stronie kobieta z dzbanem na głowie i grajek leżący pod drzewem, stan IV/V. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Hendricx, Gillis (1640-1677) wydawca; 1635-1659 papier żeberkowy kontramarka filigr.: IV lub VI, miedzioryt, odbitka obcięta | Jezus i Jan Chrzciciel w wieku dziecięcym. Jezus i Jan Chrzciciel jako dzieci; Jan, w skórzanym odzieniu, trzyma krzyż opleciony wstęgą i wskazuje na Jezusa; pomiędzy nimi baranek, a powyżej trzy uskrzydlone główki anielskie. Engelbrecht, Martin (1684-1756) rytownik; Engelbrecht, Martin (1684-1756) wydawca; XVIII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; ubytek; zaplamienia | |
Eugeniusz Sabaudzki, książe Sabaudii. Portret; mężczyzna en pied, 3/4 w lewo, z głową 3/4 w prawo, w zbroi, z regimentem w prawej ręce; po prawej stronie sługa trzymający hełm, za nim namiot; po lewej na ziemi trofea, w tle scena batalistyczna; poniżej inskrypcja rozdzielona tarczą herbową. Probst, Johann Balthasar (1673-1750) rytownik; Vivien, Joseph (1657-1734) autor pierwowzoru; Wolffij, Hoeredes Ierem. wydawca; po 1729 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż; ubytek w lewym górnym rogu, liczne przedarcia i zmięcia |