Gabinet Rycin Biblioteki
Uniwersyteckiej
w Warszawie
ul. Dobra 56/66,
00-312 Warszawa
e-mail: gabryc.buw@uw.edu.pl
tel.: (22) 55 25 830
GODZINY OTWARCIA:
Wtorek i Czwartek
10.00 - 18.00
Sekstus Tarkwiniusz i Lukrecja. Nagi Tarkwiniusz dopadający na łóżku nagą Lukrecję; trzymający sztylet w prawej ręce, lewą łapiący kobietę za ramię; uciekająca Lukrecja, składająca ręce w błagalnym geście; dookoła drapowane zasłony, na kominku w tle naczynia i świeca. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1553 papier żeberkowy, miedzioryt | |||
Święta Dorota. Popiersie z głową zwróconą w prawo, w prawej dłoni palma męczeństwa i róże, w lewej owoce. Galle, Cornelis I (1576-1650) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; Galle, Cornelis I (1576-1650) wydawca; 1600-1650 papier, montaż, miedzioryt, Rycina naklejona całą powierzchnią na montaż | Salome z głową Jana Chrzciciela u Heroda
. Scena we wnętrzu: Salome stojąca przed Herodem i Herodiadą siedzącymi przy zastawionym stole, po środku okno przedzielone kolumną; w tle po lewej dziedziniec z leżącymi zwłokami bez głowy i kat. Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1533 papier żeberkowy, miedzioryt | Wenus w kąpieli. Naga bogini zstępująca do sadzawki, w otoczeniu trzech putt. Huet, Jean Baptiste (1745-1811) autor pierwowzoru; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) rytownik; Demarteau, Gilles Antoine (1750-1802) wydawca; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, akwatinta barwna | |
Święty Piotr głoszący Ewangelię. Święty Piotr stojący na podwyższeniu po lewej stronie, nauczający zgromadzonych. Carpi, Ugo da (ok. 1479-1532) drzeworytnik; Caravaggio, Polidoro da (1496-1544) autor pierwowzoru; Andreani, Andrea (1558-1629) wydawca; 1608 papier żeberkowy zagruntowany na jasnobrunatny kolor, światła bielą, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków w tonacji szarej | Diana zamieniająca Akteona w jelenia. Półnaga bogini i grupa nimf w kąpieli w sadzawce przed grotą, oraz uciekający w tle Akteon, pod postacią jelenia, atakowany przez psy. Levasseur, Jean Charles (1734-1816) rytownik; Troy, François de (1645-1730) autor pierwowzoru; II poł. XVIII w. papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | ||
Chrystus i święci. Zmartwychwstały Chrystus stojący na obłoku; poniżej, po obu stronach święci: Piotr, Szczepan, Katarzyna Aleksandryjska, Marcin (lewa); Paweł, Wawrzyniec, Anna i mała Maria, Jan Chrzciciel (prawa); karta tytułowa "Manuale, continens in festa sanctorum". Hafner, Melchior (1660-1704) rytownik; 1683 papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta | |||
Medea lub zaślubiny Jazona i Kreuzy. Po prawej stronie Jazon i Kreuza stojący przed kapłanem, za nim posąg Junony; po lewej goście zgromadzeni w świątyni, wśród których Kreon; na pierwszym planie, za ołtarzem, Medea; stan IV/V. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1648 papier żeberkowy rozstaw żeber: 22-22-25-22-22 mm, akwaforta, sucha igła miejscami | Gideon Ernst von Loudon. Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, na tle pejzażu, w owalu; poniżej inskrypcja. Pichler, Johann Peter (1765-1807) rytownik; Füger, Heinrich Friedrich (1751-1818) autor pierwowzoru; 1788 papier, montaż królewski, akwaforta, mezzotinta w tonie brązowym, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Diana w kąpieli. Naga bogini siedząca na brzegu rzeki ze stopami w wodzie, na tle pejzażu leśnego ze światynią po prawej i sceną polowania po lewej. Maratta, Carlo (1625-1713) autor pierwowzoru; Desplaces, Louis (1682-1739) rytownik; Desplaces, Louis (1682-1739) wydawca; 1700-1739 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt | |||
Théodore Rasieres. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w lewo, prawym ramieniem wsparty o cokół, na którym stoi kolumna, z lewą ręką opartą w pasie, z łańcuchem przewieszonym przez ramię; w tle pejzaż; poniżej inskrypcja; stan III/III. Clouwet, Peter (1629-1670) rytownik; Dyck, Anton van (1599-1641) autor pierwowzoru; Man, Jacob de II (czynny 1650 - 1675) wydawca; 1640-1670 papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | |||
Wniebowstąpienie. Unoszący się Chrystus, ze wzniesionymi rękami i oczami skierowanymi ku górze; na ziemi stojący apostołowie; pośród nich, po lewej stronie klęcząca Maria z lewą dłonią przyłożoną do piersi. Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor kompozycji; Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Theodoor (1571-1633) ? rytownik; I poł. XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta | Święty Jan Kapistran. En pied, w habicie franciszkańskim, trzymający chorągiew i promienisty chrystogram IHS; z prawej strony nadlatująca ku świętemu strzała z napisem; w tle dwie sceny: na tle murów miejskich święty błogosławiący małe dziecko oraz święty gromiący Turków. Anonim rytownik; XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta; zatarcia | ||
Wilhelm von Lamboy. Portret; popiersie mężczyzny w zbroi zwróconego 3/4 w lewo, w owalu; poniżej inskrypcja rozdzielona herbem. Meyssens, Cornelis (ok. 1640-po 1673) rytownik; Meyssens, Jan (1613-1670) wydawca; III ćw. XVII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | George Graham. Portret; mężczyzna siedzący w fotelu przy stole; ukazany prawie w całej postaci, zwróconego 3/4 w prawo; na kolanach trzyma kapelusz i rękawiczki; w tle po lewej stronie mechanizm zegara; poniżej inskrypcja. Faber, John (ok. 1684-1756) rytownik; Hudson, Thomas (1701-1779) autor pierwowzoru; I poł. XVIII w. papier, montaż królewski, mezzotinta w tonie ciemnobrązowym, rylec (w partii inskrypcji), odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Amor pomagający Hermesowi w budowie liry. Siedzący Hermes naciągający struny liry podtrzymywanej przez Amora; w tle pejzaż. Bartolozzi, Francesco (1725-1815) rytownik; Cipriani, Giovanni Battista (1727 - 1785) autor pierwowzoru; Hinton, John (czynny 1739-1781) wydawca; przed 1781 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta w tonie sepii, rylec | Dawid i Batszeba. Po prawej naga Batszeba zanurzająca nogę w bali, patrząca w stronę tarasu, na którym podglądający ją Dawid w koronie i z harfą. Obok Batszeby dwie służące; jedna z kielichem, próbuje zasłonić kąpiącą się; z cyklu: "Sceny ze Starego Testamentu". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1531 papier żeberkowy, miedzioryt | Gniew Boży. Bój Ojciec trzyma w ręku wiązkę piorunów; przed Stworzycielem stoi Chrystus Zmartwychwstały oraz klęczy Maria; poniżej klęczący Bernard z Clairvaux z Arma Christi; na dalszym planie dwa diabły kierują kulę do paszczy Lewiatana. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta; d.: zażółcenia | |
Sprzedawca trucizny na szczury. Sprzedawca z szablą przy pasie, ze szczurem na ramieniu i martwymi zwięrzętami wklatce, podaje trutkę mężczyźnie stojącemu w drzwiach domu; między nimi chłopiec ze skrzynką; w tle wiejska chata; stan III/III. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1632 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm, akwaforta, rylec, odbitka obcięta wokół płyty, widoczne linie kadrującego marginesu; odbitka w poprzek głównych żeber papieru. | Karl I Lichtenstein, wicekról Czech. Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do pasa, 3/4 w lewo, w owalnej ramie; z kryzą i szarfą przewieszoną skośnie przez pierś; poniżej inskrypcja. Anonim szkoła niemiecka rytownik; XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Święta Cecylia. Święta Cecylia grająca na portatywie w otoczeniu aniołów; drzeworyt powtarza w odwróceniu rysunek Parmigianino; stan II?/II. Trento, Antonio da (ok. 1510-ok. 1550) drzeworytnik; Parmigianino (1503-1540) autor pierwowzoru; II ćw. XVI w. papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków: piaskowego i czarnego, odbitka obcięta, wycięty owal, naklejona na podkładkę z papieru żeberkowego | |||
Pejzaż z ptasznikiem. Pejzaż; widok rzeki przepływającej przez równinę, po lewej stronie wiatrak; na pierwszym planie mężczyźni piłujący drewno i scena polowania na ptaki; stan IV/V. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Hendricx, Gillis (1640-1677) wydawca; 1635-1677 papier czerpany, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny. Święta rodzina u stóp palmy wraz ze święta Katarzyną i dwoma aniołami; w tle piramidy. Bourdon, Sebastien (1616-1671) autor kompozycji; Sandrart, Joachim von (1606-1688) rytownik; ok. 1670 papier, montaż, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż | ||
Nadanie Reguły członkom rodziny franciszkańskiej. Święty Franciszek wręcza opieczętowane dokumenty klęczącym przed nim dwóm grupom: zakonnicom oraz kobietom i mężczyznom; na drugim planie grupa franciszkanów z opieczętowanym pismem; w tle ołtarz. Anonim drzeworytnik; XVI w. papier, akwarela, drzeworyt, gwasz, odbitka obcięta | |||
Akt siedzącego młodzieńca, z jedną nogą wyciągniętą. Nagi młodzieniec z przepaską na biodrach, siedzący, zwrócony lewym bokiem, lewa noga wyciągnięta do przodu; stan II/II. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1646 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24 mm, akwaforta, sucha igła, odbitka obcięta poza odcisk płyty | Święta Cecylia, uczynki miłosierdzia. Święta ukazana na tarasie nad murem miejskim, rozdająca swoje szaty ubogim; w tle miasto ze świątynią. Persijn, Reinier van (1614/15-1668) rytownik; Domenichino (1581 lub 1589-1641) autor pierwowzoru; 1646 papier żeberkowy, miedzioryt, Rycina obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż |