Prorok Eliasz. Prorok siedzi na pustyni, zwraca się w stronę kruka dostarczającego mu chleb; scena w owalu; poniżej Eliasz na wozie ognistym zrzucający swój płaszcz Elizeuszowi. Anonim rytownik; XVIII w. papier, miedzioryt
|
Święty Furseus. Święty w półpostaci, en trois quarts w lewo, w owalu rozpiętym na podwieszonej tkaninie; poniżej scena wizji lub śmieci - sąd jednostkowy. Anonim rytownik; XVIII w. papier, akwaforta, miedzioryt
|
Żołnierz na koniu. Mężczyzna z piką jadący na koniu, w tle po lewej żołnierz z muszkietem, Bella, Stefano della (1610-1664) rytownik; Henriet, Israel (1590-1661) wydawca; 1642 papier żeberkowy, akwaforta
|
Karta tytułowa "Varij Capricij Militarij...". Wóz ciągnięty przez czwórkę koni, w tle działania wojenne, na pierwszym planie padły koń. Bella, Stefano della (1610-1664) rytownik; Langlois, François wydawca; 1641 papier żeberkowy, akwaforta
|
Dusze. Kompozycja alegoryczna. Kobiety, trzymające w rękach gorejące serce, tworzą koło; łącząca kobiety wstęga biegnie od otoczonego jasnością tetragramu poprzez gołębicę Ducha Świętego unoszącą się ponad niewiastami; po bokach palmy z tablicami herbowymi oraz dwie pary aniołów. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta
|
Komoda "a la Provençale" - projekt. Widok of frontu; z Livre de Meubles. Dupin, Nicolas (czynny 1776 - 1787) rytownik; Boucher, Juste-Nathan (1736-1782) projektant; Le Pere & Avaulez (czynny 1772-1779) wydawca; 1772-1779 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta
|
Pejzaż (Lato). Chenu, Pierre (1718-1780) rytownik; Velde, Adrian van de (1636-1672) autor kompozycji; 1730-1780 papier, akwaforta
|
Umarłych pogrzebać. Kobieta i mężczyzna chowają do grobu wykopanego w ziemi ciało zawinięte w całun; towarzyszą im żałobnicy: mężczyzna ze złożonymi rękami i kobieta; z cyklu "Siedem uczynków miłosierdzia". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1534 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Nimfy i Satyrowie. Trzy nagie nimfy śpiące na draperiach, w otoczeniu broni myśliwskiej, psów i innych martwych zwierząt, podglądane przez parę satyrów, wyglądających zza kotary. Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Earlom, Richard (1743-1822) rytownik; Boydell, John (1719-1804) wydawca; 1784 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, mezzotinta
|
Ukrzyżowanie. Ukrzyżowanie z Matką Bożą i świętym Janem Ewangelistą pod krzyżem. Anonim drzeworytnik; XVI w. papier, drzeworyt
|
Porwanie Europy. Pejzaż z morską zatoczką, z pasterkami krów rozpaczającymi z powodu porwania Europy, unoszonej na grzbiecie byka przez wodę; obok pasterz grający na fujarce. Anonim rytownik; XVII/XVIII w. ? papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, sucha igła
|
Veduta del Castello dell'Acqua Felice. z serii "Vedute di Roma" Piranesi, Giovanni Battista (1720-1778); 1751 papier żeberkowy, akwaforta
|
Święty Jan z Kolonii . W półpostaci, w habicie dominikańskim i ze stułą, z głową uniesioną i 3/4 w prawo; z naczyniem na komunikanty i z modelem kościoła w dłoniach; poniżej prawego obojczyka wbity sztylet. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, rylec, odbitka obcięta; zaplamienia; plisa
|
Alexander Farnesius. Portret; popiersie mężczyzny zwróconego 3/4 w prawo, w owalnej ramie z inskrypcją, otoczonej wieńcem laurowym; mężczyzna w zbroi, z kryzą. Anonim rytownik; XVII w. ? papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Chrystus z uczniami w Emmaus. Chrystus dzielący chleb przy stole, otoczony uczniami; stan III/III. Sompelen, Peter van (1600-1644) rytownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor kompozycji; Valck, Gerard (1627/51-1720/26) wydawca; Soutman, Peter (1580-1657) wydawca; 1643 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Herkules i Cerber. Nagi Herkules z lwią skórą na plecach, zwrócony profilem w prawo, jedną ręką unoszący maczugę, drugą trzymający łańcuch, oplatający trzy głowy siedzącego przed nim Cerbera; w tle masto; z cyklu: "Prace Herkulesa". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1550 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Diana i Akteon. Scena w pejzażu: po lewej Diana i dwie nimfy kąpiące się w sadzawce; po prawej, przy fontannie Akteon z głową jelenia; w tle Akteon rozszarpywany przez psy; stan I (por. H.). Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1533 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Nauczanie Marii. Obok siedzącej świętej Anny stoi młoda Maria, czytająca książkę; u góry aniołek nakłada różany wieniec na głowę Marii. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; XVII w. papier, miedzioryt
|
Święta Agnieszka. Święta w owalu, ukazana w półpostaci, z głową en trois quarts w lewo; przed nią baranek; całość otoczona bogatą floralno-figuralną ramą. Heckenauer, Leonard II (1650-1704?) rytownik; Heinsch, Johann Georg (1647-1712) rysownik; II poł. XVII w. papier, akwaforta, miedzioryt, Odbitka odbięta po odcisku płyty; d.: ślad zielonej akwareli i złocenia.
Odbitka podklejona na papier przycięty do rozmiaru odbitki.
|
Widok wybrzeża włoskiego. Żaglowiec wyciągnięty na ląd. Bella, Stefano della (1610-1664) rytownik; 1647 papier żeberkowy, akwaforta
|
Afrodyta i Amor. Półnaga bogini stojąca przy drzewie z Kupidynem trzymającym łuk i strzały, w tle widok miasta. Raffaello, Santi (1483-1520) autor pierwowzoru; Musi, Agostino dei (1490-1540) rytownik; Salamanca, Antonio (1478-1562) wydawca; Pacifico, Orazio (ok. 1580-1637) (formis) wydawca; 1516 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt
|
Karl Fugger. Portret; popiersie mężczyzny w stroju z kryzą, 3/4 w lewo, w owalu; poniżej inskrypcja. Greuter, Joseph (czynny 1647-ok. 1655) rytownik; 1647-1660 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Józef opowiadający swoje sny rodzicom i braciom. Po środku Józef, po lewej Jakub siedzący w fotelu, po prawej siedząca kobieta z ksiażką na kolanach; w tle postacie we wnętrzu; contre-épreuve stanu III/IV. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1638 papier żeberkowy rozstaw żeber: 28-24-28 mm, contre-epreuve, odbitka obcięta poza odcisk płyty
|
Christoph Dorsch. Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawo, z lewą ręką wspartą w pasie; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; I poł. XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, rylec, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Vue des 18 Colonnes. Widok ruin dwóch świątyń doryckich w typie dipteru: na pierwszym planie po prawej narożnika pierwszej; w głębi dłuższego boku drugiej; z przodu odpoczywające stado krów. Piranesi, Giovanni Battista (1720-1778); 1778 papier żeberkowy, akwaforta
|
Bachanalia. Rozbudowana scena z grupami puttów gotujących mięso (po lewej), niosących martwego konia (po środku), pijących i oddających mocz (u góry, z prawej); u dołu putto ssące pierś kobiety-satyra i śpiący mężczyzna. Michał Anioł (1475-1564) autor pierwowzoru; Beatrizet, Nicolas (ok. 1507/15-1573) rytownik; XVI w. papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt
|
Święty Franciszek otrzymuje odpust zupełny dla kościoła Porcjunkuli. Klęczący Franciszek wpatruje się w niebo; obok niego anioł z kartą z napisem; powyżej siedzący na obłokach Chrystus i Maria, wokół uskrzydlone główki anielskie. Pfeffel, Johann Andreas (1674-1748) wydawca; I poł. XVIII w. papier, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta
|
Droga krzyżowa - upadek pod krzyżem. Grupa żołnierzy otacza Jezusa, który upadł; jeden z żołnierzy bije Jezusa; Szymon Cyrenejczyk pomaga podnieść krzyż; w tle mury miasta oraz stawianie krzyża na Golgocie. Anonim rytownik; XVIII w. papier, akwaforta, miedzioryt
|
Pachołek stojący, wsparty na mieczu. Kielisiński, Kajetan Wincenz (1808-1849) rytownik; 1838 papier, akwaforta
|
Fryz akantowy. Ornament z nagimi kobietami Bella, Stefano della (1610-1664) rytownik; 1647 papier żeberkowy z filigranem, akwaforta
|
Jan Antonides van der Linden. Portret; mężczyzna w półpostaci, 3/4 w lewo, głowa en face; w lewej ręce trzyma książkę; stan VI/VI. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1665 papier żeberkowy rozstaw żeber: 25 mm, akwaforta, sucha igła
|
Franciscus Lanovius. Portret; popiersie mężczyzny zwróconego 3/4 w lewo, w owalu; z wąsami, w kryzie i szalu luźno przewieszonym przez szyję; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; XVII w. papier, montaż królewski, akwaforta, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Jan Lutma I, portret. Popiersie brodatego mężczyzny w niszy. Lutma, Janus II (1624-1689) rytownik; ok. 1669 papier żeberkowy, miedzioryt, opus mallei
|
Męczeństwo świętego Wawrzyńca. Święty Wawrzyniec leżący na rożnie, przytrzymywany przez jednego z oprawców, dookoła świadkowie; scena w mieście. Callot, Jacques (1592-1635) rytownik; 1626-1627 papier czerpany, akwaforta, odbitka obcięta
|
Uzdrowienie kobiety cierpiącej na krwotok
. Po prawej klęcząca kobieta, po środku Chrystus wyciągający do niej rękę, po lewej apostołowie; w tle pejzaż; z cyklu: "Sceny z życia Chrystusa". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1534-1535 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Ukrzyżowanie. Chrystus na krzyżu, na tle skłębionych chmur; w dali zabudowania miejskie; pod krzyżem czaszka i piszczel. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, akwaforta, miedzioryt, d.l. róg: ubytek; pionowa plisa przechodząca w naddarcie; zaplamienie
|
Dzieciątko Jezus jako Salvator Mundi. Dzieciątko Jezus ukazane do kolan, w fałdzistej szacie, z włosami sięgającymi ramion; w prawym ręku Jezus trzyma berło, w lewym kulę zwieńczoną krzyżykiem, a na głowie ma koronę; kompozycja oktagonalna. Galle, Cornelis I (1576-1650) ? rytownik; Galle, Cornelis II (1615-1678) ? rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt, odbitka obcięta
|
Ukrzyżowanie. Chrystus na krzyżu, u jego stóp Maria, Maria Magdalena i Jan Ewangelista oraz cztery inne postaci; w górze po lewej dwa anioły i cztery putta. Coypel, Noel (1628-1707) ? wydawca; Macé, Claude (1631-1670) rytownik; Castiglione, Giovanni Benedetto (1609-1664) autor pierwowzoru; przed 1665 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt
|
Sybilla i dziecko z pochodnią. Po lewej stronie Sybilla siedząca i trzymająca otwartą księgę w lewej ręce; obok, po prawej stronie dziecko z pochodnią; odwrócona kopia ryciny Ugo da Carpi. Carpi, Ugo da (ok. 1479-1532) rytownik pośredni; Raffaello, Santi (1483-1520) autor pierwowzoru; Anonim drzeworytnik; I poł. XVI w. papier żeberkowy, drzeworyt chiaroscuro z dwóch klocków, odbitka obcięta
|
James Paine i James Paine Junior. Portret; dwaj mężczyźni przy stole z projektami architektonicznymi, we wnętrzu; starszy siedzący, z okularami w prawej ręce; młodszy stojący za krzesłem; w tle książki i medal, kolumna i kotara; poniżej inskrypcja. Watson, James (1740-1790) rytownik; Reynolds, Joshua sir (1723-1792) autor pierwowzoru; II poł. XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta (w partii inskrypcji), mezzotinta, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Wskrzeszenie Łazarza. Na pierwszym planie po lewej Chrystus tyłem, z lewą ręką uniesioną ku górze, obok Łazarz powstający z grobu; dookoła zdumieni świadkowie; scena w mrocznym wnętrzu oświetlonym nienaturalnym blaskiem; stan IV/IX. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; ok. 1632 papier żeberkowy rozstaw żeber: 24-25 mm, akwaforta, sucha igła, rylec, papier z kontramarką filigr.: HBM lub HBW
|
Erhard Dorsch . Portret; mężczyzna ukazany do pasa, zwrócony 3/4 w prawo, trzymający medalion (?) w prawej ręce; poniżej inskrypcja. Anonim (szkoła niemiecka ?) rytownik; po 1712 papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Cierpliwość. Żeńska personifikacja cnoty, w ujęciu frontalnym, ze swoimi atrybutami; chorągiew z gołębiem; na kartuszu pies, w zwieńczeniu ptak; trzecia rycina z cyklu: "Cnoty". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1552 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Chorąży. Żołnierz z chorągwią, podnoszący w górę lewą rękę; w tle pejzaż z zamkiem. Beham, Barthel (1504-1540) rytownik; 1521 papier, miedzioryt
|
Salvator Mundi. Chrystus en pied, z kulą z krzyżem w prawej dłoni i ze wzniesioną lewą ręką; otoczony dekoracyjną ramą z festonami. Anonim rytownik; XVIII w. papier, akwaforta, odbitka obcięta; zaplamienie
|
Święty Egwin. Święty w półpostaci, en trois quarts w lewo, w stroju biskupim, otoczony akantową ramą; poniżej scena wrzucania przez Egwina kluczy do wody. Anonim rytownik; XVIII w. papier, akwaforta, miedzioryt
|
Pomona Farnese. Bella, Stefano della (1610-1664) rytownik; Henriet, Israel (1590-1661) wydawca; 1650 papier żeberkowy, akwaforta
|
Widok Amsterdamu. Wieża Horingpokkerstoren Bella, Stefano della (1610-1664) rytownik; 1647 papier żeberkowy, akwaforta
|
Wolfgang Julius von Hohenlohe. Portret konny; mężczyzna w zbroi, na wspiętym koniu, z regimentem w prawej ręce, ukazany 3/4 w lewo; w tle scena batalistyczna, poniżej inskrypcja. Anonim szkoła niemiecka rytownik; Fürst, Paulus (1608-1666) wydawca; przed 1666 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Joanna Austriacka. Portret; w całej postaci, 3/4 w lewo; ubrana w długą, bogatą zdobioną suknię, szal spływający z prawego ramienia i nakrycie głowy; w tle kotara. Edelinck, Gerard (1640-1707) prawdopodobnie wykonał tylko głowę rytownik; Nattier, Jean Marc (1685-1766) rysownik; Rubens, Pieter Paul (1577-1640) autor pierwowzoru; Trouvain, Antoine (ok. 1653-1708) ? rytownik; przed 1707 papier żeberkowy, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta
|
Jean Varin. Portret; popiersie mężczyzny 3/4 w prawo, w owalnej ramie na cokole; portretowany w peruce i z peleryną zarzuconą luźno na ramiona; poniżej inskrypcja. Edelinck, Gerard (1640-1707) rytownik; II poł. XVII w. papier, montaż królewski, miedzioryt, odbitka obcięta i naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Vue interieure
. Widok wnętrza od strony narożnika ruin świątyni doryckiej, oraz perspektywy bocznej kolumnady; na pierwszym planie dwie krowy i pasterz. Piranesi, Giovanni Battista (1720-1778); 1778 papier żeberkowy, akwaforta
|
Jezus opowiadający uczniom przypowieść o Dobrym Pasterzu
. Po prawej siedzący Chrystus w stroju pielgrzyma, z laską pasterską i leżącą obok owcą; po lewej stojący apostołowie; w tle górzysty pejzaż; z cyklu: "Sceny z życia Chrystusa". Pencz, Georg (1500-1550) rytownik; ok. 1534-1535 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Ukrzyżowanie. Chrystus na krzyżu, u jego stóp Maria, Maria Magdalena i Jan Ewangelista oraz dwie niewiasty z dzieckiem; na pierwszym planie czaszka ludzka i dwie zwierzęce. Bolswert, Schelte Adamsz. (ok. 1586-1659) rytownik; Jordaens, Jacob I (1593-1678) autor pierwowzoru; przed 1659 papier żeberkowy, montaż królewski, miedzioryt
|
Święty Gerard Opat. Święty w ornacie, z kielichem, za nim oprawca z mieczem; scena w owalu otoczonym liśćmi akantu i kampanulami. Anonim rytownik; XVIII w. papier, akwaforta, miedzioryt, górny pas ryciny ściemniały; z lewej strony załamania
|
Pejzaż z budowlami. Knapton, Charles (1700-1760) rytownik; Grimaldi, Giovanni Francesco (1606-1680) autor kompozycji; XVIIIw. papier, akwaforta
|
Veduta degli avanzi del Foro di Nerva. z serii "Vedute di Roma disegnate ed incise. G.B. Piranesi Roma 1748-1778, T.I"
Piranesi, Giovanni Battista (1720-1778); 1770 papier żeberkowy, akwaforta
|
Ludwig von Erbeville . Portret; mężczyzna w zbroi ukazany do pasa, 3/4 w prawo, z głową 3/4 w lewo; z bronią przy pasie i regimentem w prawej ręce; w tle skała (?), poniżej inskrypcja. Bernigeroth, Martin (1670-1733) rytownik; I ćw. XVIII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Chłop z rękoma założonymi do tyłu. Mężczyzna w półpostaci, profilem w prawą stronę, w czapce, z rękoma założonymi do tyłu; stan IV/IV. Rembrandt, Harmensz. van Rijn (1606-1669) malarz-rytownik; 1631 papier żeberkowy rozstaw żeber: 23 mm, akwaforta, rylec, odbitka obcięta wokół odcisku płyty, milimetrowy lewy margines
|
Pietro di Fuente. Portret; popiersie mężczyzny zwróconego 3/4 w prawo; w zbroi, trzymający pałkę w prawej ręce; w lewym górnym rogu herb; poniżej inskrypcja. Anonim rytownik; XVII w. papier, montaż królewski, akwaforta, miedzioryt, odbitka obcięta, naklejona całą powierzchnią na montaż
|
Pokłon pasterzy. Przed zniszczoną stajnią klęcząca Maria, za nią stojący święty Józef; po prawej pasterze, przyklękający, grający na instrumentach; po środku Dzieciątko Jezus trzymane przez anioły. Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1553 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Józef wyjaśniający swoje sny Jakubowi. Józef stojący przed Jakubem siedzącym na fotelu; pomiędzy nimi bracia; w tle łóżko z leżącą postacią; stan II; z cyklu: "Historia Józefa". Aldegrever, Heinrich (ok. 1502-1555 lub 1561) rytownik; 1532 papier żeberkowy, miedzioryt
|
Kompozycja wanitatywna. Kompozycja dwustrefowa; w dolnej uroboros ze skrzyżowanymi mieczem i gałązką wawrzynu; powyżej uskrzydlona czaszka z klepsydrą i dwiema wstęgami; w górnym pasie Chrystus, dwaj aniołowie oraz dwa wieńce: kwietny i cierniowy. Anonim rytownik; XVII w. papier żeberkowy, miedzioryt
|
Święty Emirtius. Święty w stroju biskupim stoi przed palącym się domem, z którego wylatują demony; nad głową Emirtiusa gołębica Ducha Świętego. Anonim rytownik; XVIII w. papier żeberkowy, miedzioryt, widoczne ślady podklejenia
|